Als ondernemer ben je constant bezig met het verbeteren van jouw diensten en jouw bedrijf. Een enorme stap die je als ondernemer kunt maken is het ontdekken van het belang van goed customer relationship management, oftewel CRM. Een CRM-systeem is een systeem waarmee je klantcontact onderhoudt en verbetert. Het concept van CRM is eigenlijk vrij simpel: de klant zet je op de eerste plaats.

Wat is customer relationship management precies?

Je kunt CRM eigenlijk zien als een strategie voor jouw onderneming, gericht op de klant. Het doel ervan is onder andere het verhogen van de opbrengsten en het verbeteren van de klantenbinding. Deze strategie wordt vaak in de praktijk gebracht met een CRM-systeem – een bedrijfssoftware die alle informatie van verschillende afdelingen bij elkaar brengt, zodat er van iedere klant een individueel totaalbeeld gevormd wordt. Dat zorgt ervoor dat alle medewerkers die contact hebben met de klanten goed overwogen beslissingen nemen over verschillende dingen. Denk aan upselling, warm, koud of lauw bellen en het verbeteren van klantcommunicatie.

1.      Groei van je onderneming

De allerbelangrijkste reden om aan de slag te gaan met customer relationship management is dat het je bedrijf laat groeien. Met CRM genereer je nieuwe verkoopkansen voor de diensten die jij aanbiedt. Dit gaat namelijk niet alleen maar via een salesteam – ook de marketingafdeling heeft hier een grote vinger in de pap. Met een CRM-systeem zorg je voor helder overzicht van alle belangrijke informatie die zo aan elkaar gekoppeld kan worden. Inzicht dat het CRM je geeft kun je gebruiken om in te spelen op de behoeftes van jouw klanten.

Groei van je onderneming

2.      Meer inzicht

Een andere reden om te starten met CRM is dat het je meer inzicht kan geven in alle klanten die je hebt. Misschien is het herkenbaar dat een groot gedeelte van de omzet van jouw bedrijf door slechts een handjevol klanten wordt gegenereerd. In zo’n geval betekent dat vaak dat je de rest van je klanten niet goed genoeg kent en daardoor veel kansen laat liggen. Met CRM kun je inzichtelijk maken welke kansen dit zijn en hoe je ze goed moet benutten.

3.      Zet de klant centraal

Het hart van jouw onderneming ligt natuurlijk bij je klanten. Zonder (potentiële) kopers van jouw dienst of product, kan het bedrijf ook niet bestaan. Met customer relationship management herberg je waardevolle informatie over deze klanten. Naast het feit dat je dit centraliseert en de informatie bij wisseling van personeel niet meer verloren kan gaan, kun je ieder contactmoment met de klant volledig op maat maken. Hierdoor wordt de communicatie vanuit jouw bedrijf richting je klanten zeer relevant. Je laat zien dat je persoonlijke benadering waardevol vindt en dat je de behoeften en voorkeuren van jouw klanten kent!

Aan de slag met CRM

Ben je ervan overtuigd dat jij met jouw onderneming ook een start moet gaan maken met customer relationship management? Top! Zoals je hebt gelezen zitten er veel voordelen aan het hebben van een sterke CRM-strategie. Een CRM-systeem kan jouw organisatie echt naar een hoger level tillen.