
De coronasituatie is de horeca niet genegen. Het is dan ook een plek die het nu eenmaal moet hebben van het gezellig samenzijn en de sociale contacten. Toch hoeft dat niet te betekenen dat je nu bij de pakken moet blijven zitten. Als geboren ondernemer weet je vast ook wel dat dit het ideale moment is om je horecazaak in een nieuw jasje te steken en voor te bereiden voor de mooie momenten die gegarandeerd nog zullen volgen. Klinkt goed? Wij hebben alvast een aantal inspirerende ideeën voor je gezocht en gevonden.
Vernieuwen met respect voor het authentieke
Kerken zijn dominante gebouwen met hoge gewelven, een pastorie die dramatisch is verlicht en uiteraard ook met de glas-in-loodramen die het natuurlijk zonlicht buitenhouden. Nu lopen de kerken al jaren leeg en krijgen ze steeds vaker een nieuwe bestemming, met respect voor het verleden. Voorbeelden zijn er legio, van eethuis Family Axel tot restaurant Onze Kerk in Hooge Zwaluwe. Het gaat stuk voor stuk om een eigentijdse invulling met authentieke elementen zoals kerkbanken en houten elementen. Hier kan je veel inspiratie uit putten.

Bedenk alvorens je aan de make-over begint dan ook even hoe je bepaalde elementen misschien niet helemaal hoeft te schrappen en hoe je ze een ander plaatsje kan geven in je interieur. Hierboven zie je bijvoorbeeld hoe het authentieke karakter van de voormalige loods nog steeds duidelijk aanwezig is in deze hippe koffiebar. Waarom veranderen wat goed is?
Natuurlijk groen in de binnenomgeving

Lange tijd was er geen plaats voor natuurlijk groen in het interieur, maar nu lijkt dat toch stilaan veranderd te zijn. Planten zorgen voor een ontspannend gevoel en je kan altijd een groene eyecatcher in je interieur verwerken. Het is wel belangrijk dat planten niet worden gezien als een extraatje, maar dat je het ook echt in het interieurontwerp verwerkt. Voor binnenbomen en -vijvers is dat logisch, maar denk ook aan groenwanden die de perfecte scheiding vormen tussen verschillende tafeltjes. Nepplanten zijn dan weer een no-go, laat dat duidelijk zijn.
Het interieur als onderdeel van de belevenis
Een eyecatcher is een goed idee, maar uiteindelijk zijn het de echte conceptzaken die het heel goed doen. We verschuiven steeds meer in de richting van een beleveniseconomie en dat heeft ook gevolgen voor je interieur. Maak van je horecazaak een concept en verwerk dat concept niet alleen in je naam en menukaart, maar ook in je interieur, outfits, muziek en events. Hierin kan je heel creatief zijn, maar bedenk wel dat concepten uitgeblust raken. Na verloop van tijd is ook het nieuwe oudmodisch en moet je naar een nieuw concept evolueren. Zorg er dan ook voor dat je de zetels eenvoudig opnieuw kan stofferen, muren snel kan schilderen en je essentiële zaken kan hergebruiken.
Aziatische zen-stijl
Ten slotte is ook het Aziatische zen-interieur een goed idee. Hierbij wordt het interieur tot de noodzakelijke elementen beperkt en draait het allemaal om de kracht van de eenvoud. Het is de kunst van het weglaten. Ruimte, weinig meubels, lichte kleuren, zachte verlichting, natuurtinten en natuurmaterialen zijn hoe dan ook noodzakelijk. Comfort en luxe zijn echter even hard nodig. Deze stijl past vooral goed in zaken waar er grote raampartijen zijn en waarbij de natuur naar binnen kan worden gehaald.