Ben jij onlangs een nieuwe onderneming gestart en wil je een eigen website laten ontwikkelen? Dan ga je op zoek naar iemand die dit het beste voor jou kan doen. Hiervoor bestaan er Internetbureaus, dit is een bedrijf dat websites ontwerpt, ontwikkelt en host. Als voorbeeld heb je het full service internetbureau 2manydots. Lees verder als jij wilt weten waar je om moet denken bij het vinden van een internetbureau dat bij jou past.
1. Volg je gevoel
Wat heel erg belangrijk is, is om te kijken of het internetbureau een goede match is voor jouw bedrijf. Is het personeel aardig en toegankelijk? Sluit de werkhouding aan bij wat je wenst en heb je vertrouwen in de samenwerking? Zit het wellicht in de buurt voor makkelijk persoonlijk contact. Allemaal vragen die je jezelf kan stellen om te kijken of het goed voor je voelt.
2. Portfolio
Het is verstandig om te kijken naar het portfolio van verschillende internetbureaus, om te zien of de websites die ze gerealiseerd hebben aansluit bij jouw verwachtingen. Het is fijn wanneer het bureau websites heeft ontwikkeld voor verschillende branches, zo kan je zien dat ze flexibel kunnen werken. Door het bekijken van een portfolio krijg je een duidelijk beeld bij het werk dat ze opleveren en de mogelijkheden van bijvoorbeeld koppelingen die ze aanbieden.
3. Expertise
Als je al enig idee hebt in welk CMS of framework je nieuwe website of webshop gebouwd moet worden, wordt de zoektocht een stuk makkelijker. Dan zoek je namelijk direct naar een bureau dat hier veel ervaring mee heeft, zoals bijvoorbeeld een bureau dat specifiek WordPress websites maakt. Als je dit nog niet weet, dan is het advies om je hier zelf in te gaan verdiepen. Je kan eens bij bekenden gaan rondvragen waar zij hun website hebben laten bouwen en wat hun ervaring hierbij is. Elk bureau zal namelijk zeggen dat het systeem waar zij in werken het beste is. Voor veel platforms (CMS’en) kunnen certificeringen behaald worden, je kan hier op letten.
4. Grootte van het bureau
Afhankelijk van wat je wensen zijn is het belangrijk om te weten dat er grote en kleine internetbureaus zijn. Een groot bureau heeft meerdere mensen in dienst en zal jou tijdens kantoortijden altijd te woord kunnen staan. Een klein bureau of een eenmanszaak kan zich op minder mensen tegelijk focussen. Dit maakt het contact persoonlijker en de lijntjes korter. Tegelijkertijd kan je ook langer op hulp moeten wachten als de specialist in gesprek is of op vakantie is.
5. Financiën
Een hoger uurtarief betekent niet altijd dat een internetbureau beter is, maar het zegt vaak wel iets over de mate van professionaliteit. Bedenk vooral dat je na oplevering van je website of webshop vaak zult blijven doorontwikkelen. Wordt er garantie gegeven op het opgeleverde project? Het is bijvoorbeeld gebruikelijk dat bugs die binnen een aantal maanden gevonden worden nog kosteloos opgelost worden.