Dat de uitbraak van het coronavirus van grote invloed heeft op onze mogelijkheden, heeft iedereen wel ervaren. Het is echter niet zo dat we hierdoor alles volledig moeten laten. Het organiseren van een corona proof bedrijfsborrel behoort zeker nog wel tot de mogelijkheden. De invulling hiervan zal hierdoor uiteraard wel anders zijn maar dat het een onvergetelijke bedrijfsborrel wordt is zeker. We delen hieronder 6 tips hoe je deze bedrijfsborrel kunt vormgeven.
Waarom veel bedrijven niet willen afzien van de organisatie van bedrijfsborrels ondanks corona
Het coronavirus heeft ook een grote impact op het bedrijfsleven. Veel werknemers moesten hierdoor hun plek op kantoor inwisselen voor een thuiswerkplek. Het kantoor werd een verboden gebied voor velen als deze keuze gemaakt kon worden. Daarnaast moesten veel bedrijven al hun mogelijkheden aanwenden om te overleven of hun bedrijfsprocessen veranderen om op een corona verantwoorde manier de doelstellingen te realiseren. Hierbij is er veel gevraagd van de medewerkers en de zakelijke relaties. Er ontstond een hogere werkdruk en zaken die voorheen vanzelfsprekend waren, bleken nu niet meer zo zeker. Dit is de reden dat veel bedrijven niet willen afzien van de organisatie van bedrijfsborrels ondanks corona. Daarnaast willen ze in dit geval juist niet kiezen voor een online optie om medewerkers en relaties persoonlijk waardering te tonen voor de flexibiliteit en extra inzet. Dit kan nog steeds maar de corona situatie zorgt echter voor een andere invulling hiervan.
Denk hieraan bij de organisatie van een coronaproof bedrijfsborrel
Het belangrijkste waar je aan moet denken bij de organisatie van een coronaproof bedrijfsborrel, zijn de voorschriften die op dat moment gelden. Hiermee hebben we meteen ook het lastigste punt onder je aandacht gebracht want deze voorschriften zijn sterk aan verandering onderhevig. Dit heeft uiteraard te maken met de veranderende situatie.
Het is verstandig om hier duidelijkheid in te scheppen naar de mensen die worden uitgenodigd om de bedrijfsborrel uit te nodigen. Je kunt nog altijd op tijd je uitnodiging versturen maar in dit geval met een “save the date” karakter. Als je op de uitnodiging een link plaatst die de gasten kunnen raadplegen om de actuele informatie over de bedrijfsborrel te weten te komen, “koop je wat tijd” en kun je op het allerlaatste moment een voorschrift gerichte invulling geven aan de bedrijfsborrel.
6 handige tips voor de organisatie van een coronaproof bedrijfsborrel
- Het geven van alle gasten over een veilige manier om de bedrijfsborrel te bezoeken om een extra stuk bewustwording te creëren. Dit kan door bijvoorbeeld rolbanners en flyers op de tafels. De gasten zijn immers uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor hun gedrag.
- Het creëren van looproutes met behulp van grote planten en het zorgen voor alle mogelijke hygiëne maatregelen zoals het beschikbaar stellen van desinfectiemiddelen
- De organisatie van een ’bring your own’ bedrijfsborrel waarbij de medewerker een budget tot zijn of haar beschikking krijgt om zelf de versnaperingen in te slaan. Hiermee voorkom je dat mensen te dicht op elkaar gaan staan in de buurt van de bar.
- Het organiseren van een bedrijfsborrel op afdelingsniveau om aan de maximale groepsgrootte te kunnen voldoen. Er worden dus meerdere bedrijfsborrels georganiseerd en wellicht op meerdere momenten.
- Het organiseren van een bedrijfsborrel in een easy up partytent om de bewegingen binnen het kantoor of de bedrijfsruimte te minimaliseren en de borrel in de veiligere buitenlucht te organiseren.
- Het gebruik van grote tafelbladen op sta tafels om te waarborgen dat iedereen voldoende afstand van elkaar zal houden.