Wil jij meer uit je website of webshop halen en wil je ervoor zorgen dat je meer bekendheid opbouwt? Dan is het belangrijk dat je bezoekers via advertenties op je pagina’s terecht laat komen. Wanneer dit je lukt, kun je conversie optimalisatie inzetten om daadwerkelijk verkopen, downloads en kliks te verzamelen. Op deze pagina lees je wat conversie optimalisatie inhoudt, waarom het belangrijk is voor je onderneming en op welke manier je bijvoorbeeld conversie optimalisatie kunt inzetten op je website of webshop.
Wat houdt conversie optimalisatie in?
Conversie optimalisatie betekent dat je er alles aan gaat doen om je conversies omhoog te krijgen. Conversies kunnen staan voor verkopen, het aantal kliks op bepaalde acties, het aantal website bezoekers en nog veel meer. Het gaat er in ieder geval om dat je met conversie optimalisatie het beste en het meeste uit je website naar boven kunt halen. Conversies kun je het beste als kleine doelen zien, die je stelt voor de bezoekers die op je website terecht komen. Het kan bijvoorbeeld het downloaden van je E-book zijn, maar ook het klikken op je telefoonnummer of een contactbutton.
Waarom is het belangrijk om aan conversie optimalisatie te doen?
Je zet conversie optimalisatie vooral in om je website of onderneming te laten groeien. Het gaat er namelijk om dat je meer bezoekers, meer verkopen, meer contactopnames, meer downloads of meer klikken binnenhaalt op je website. Adverteren voor je website of webshop kan je veel geld kosten. Om deze kosten niet voor niets te maken, is het belangrijk om aan conversie optimalisatie te doen. Hiermee kun je de mensen die je door de advertentie op je pagina binnenhaalt, overhalen om daadwerkelijk iets te converteren. De winst die je maakt, de bekendheid die je opbouwt en het aantal klikken dat je verzameld wordt allemaal beter wanneer je aan conversie optimalisatie doet.
Op welke manier kun je conversie optimalisatie toepassen?
Wanneer je net begint met conversie optimalisatie is het even zoeken naar een manier die voor je team en je bedrijf het beste werkt. Het is daarom belangrijk om een periode te gaan experimenteren met verschillende manieren van conversie optimalisatie. Je zou bijvoorbeeld voor A/B testing kunnen kiezen. Dit houdt in dat je de bezoekers van je pagina’s in twee groepen verdeeld, groep A en groep B. Je zorgt er daarna voor dat iedereen uit groep A een andere variant van de pagina ziet, dan de personen in groep B. Welke variant van de pagina verkoopt beter? De variant voor groep A of die voor groep B?
Een andere goede manier om aan conversie optimalisatie te doen is door multivariate testing toe te passen. Hierin kun je losse elementen eindeloos aanpassen, totdat er een goede converterende pagina uit voortkomt. Dit gaat automatisch, dus je hoeft de aanpassingen zelf telkens niet te bedenken. Een andere mogelijkheid is door aan mouse tracking te doen. Hiermee kun je kijken wat bezoekers op de website met hun cursor doen, hoelang ze waar blijven hangen en wat maakt dat zij wel of niet doorklikken.