Wil je meer bezoekers naar je website krijgen? Dan zijn er verschillende dingen waar je aan moet denken. Allereerst zal je even in de huid van een bezoeker moeten kruipen. Welke informatie verwacht deze op jouw website aan te gaan treffen? Wat is relevant, wat is goed, hoe zorg je dat iemand tevreden is nadat hij of zij jouw site heeft bezocht? Daarnaast zal je ook in de huid van een zoekmachine moeten kruipen. Deze bepaalt namelijk hoe gemakkelijk en snel jouw site te vinden is tussen al die ontelbaar vele sites die het internet inmiddels kent.

Zorg voor de juiste inhoud

Ken je dat gevoel? Je loopt een winkel binnen met het idee daar te vinden wat je zoekt. Je zag een mooie etalage, veelbelovend, en hebt daardoor hooggespannen verwachtingen. Maar eenmaal binnen valt dat vies tegen. Je vindt er helemaal niet wat je zoekt, en kan niet wachten tot je weer buiten staat.

Als winkeleigenaar wil je dit natuurlijk voorkomen. Maar als website-eigenaar ook. Je wilt dat mensen zo lang mogelijk op je site blijven, zeker als je er iets verkoopt, of zo goed mogelijk kunnen vinden wat zij zoeken. Daarom zal je je bij het ontwerpen van een nieuwe website eerst even in je bezoekers moeten verplaatsen. Wat verwachten zij te vinden op jouw site? Waar help je hen echt mee, of hoe zorg je ervoor dat ze worden verleid om meer te kopen dan ze in eerste instantie dachten te gaan doen? Gedraag je als een bezoeker, denk als een bezoeker en praat met potentiële bezoekers, totdat je genoeg kennis hebt om de site precies zo te maken als voor hen en jou het beste is.

Maar waar blijven die bezoekers dan?

Denken als een bezoeker is echter niet voldoende om je website succesvol te maken. Je zal die bezoekers namelijk eerst eens naar je site moeten zien te krijgen. Om dat te realiseren zal je ook moeten gaan denken als een zoekmachine. Deze gebruiken bepaalde algoritmes om bezoekers de beste resultaten te geven als zij een zoekterm invullen. Wil je graag bovenaan de resultaten staan, dan zal je je in deze algoritmes moeten verdiepen en ervoor zorgen dat je ze snapt.

Een deel van deze algoritmes draait om linkbuilding. Wat is linkbuilding? Eigenlijk heel simpel: je zorgt ervoor dat er op andere websites linkjes staan naar de jouwe, op woorden die belangrijk zijn voor jouw zoekresultaten. Heb je bijvoorbeeld een winkel in babykleding, dan is het goed als er op veel websites linkjes staan op het woord ‘babykleding’ die naar jouw site gaan. Een goede linkbuilding strategie vereist veel kennis van de meest actuele algoritmes en een goed netwerk van sites waarop de links geplaatst kunnen worden. Meestal is dat niet iets dat je zelf even kunt doen, daar huur je professionals in die dit voor je in orde kunnen maken en onderhouden. Zo weet je zeker dat je op een goede plek in de zoekresultaten belandt, en volop bezoekers op je site mag verwelkomen.