Organisaties kunnen niet bestaan zonder tevreden klanten, leden of andere relaties, net zomin als dat ze zonder goede systemen kunnen functioneren – laat staan groeien. Vandaar dat een goed georganiseerd klantrelatiebeheer zeer van belang is voor elke onderneming. In het Engels wordt dit beheer ook wel Customer Relationship Management genoemd, wat wordt afgekort tot de veelgebruikte term CRM. Een overzichtelijke en optimale relatiemarketing wordt mogelijk gemaakt door CRM-software, dat onmisbaar is in elke organisatie. Lees verder voor de 3 grootste voordelen van een CRM-systeem.
Voordeel 1: het organiseren van relatie-informatie
Met CRM-software kun je gemakkelijk de gegevens van al je contacten verzamelen, structureren en benutten. Dankzij het overzicht dat zo’n systeem biedt, kun je als onderneming bijhouden wie van het team met welke relatie – zoals een klant – gesproken heeft, en waarover. De implementatie van CRM voor verenigingen en andere organisaties zorgt dus dat het contact soepeler verloopt en dat er geen dubbele werkzaamheden worden uitgevoerd. Klant blij, organisatie blij. De informatie over contacten kan bovendien worden gebruikt om effectieve communicatiestrategieën op te stellen. Op de behoefte van een specifieke relatie kan bijvoorbeeld worden ingespeeld door de klant op een voor hem of haar geschikt moment te bellen, of door juist regelmatig een e-mail te sturen.
Voordeel 2: het voorspellen van de omzet
Een CRM-systeem ordent niet alleen contactgegevens, maar geeft middels rapportages ook inzicht in de activiteiten en prestaties van je organisatie en team(leden), op basis waarvan nauwkeurige verkoopprognoses kunnen worden gemaakt. Daarmee wordt het eenvoudiger om de omzet te voorspellen. Vaak ondersteunt CRM-software het vastleggen van verkoopkansen en bijbehorende data, en daarnaast geven ook eerdere facturen inzicht geven in de resultaten die in de toekomst verwacht worden. Een nieuwe organisatie heeft natuurlijk nog geen of weinig voorgaande facturen, toch kan CRM-software voor startende ondernemers ook nuttig zijn. Bedrijfsresultaten kunnen namelijk voor alle organisaties winstgevender worden, doordat CRM-software hun effectiviteit verhoogt.
Voordeel 3: het vergroten van de tevredenheid van het team
Handige, gebruiksvriendelijke software maakt het werk van werknemers een stuk gemakkelijker. Een overzichtelijk systeem maakt het voor het team van een organisatie heel wat eenvoudiger om gegevens van contacten op te zoeken, om te zien welke taken nog uitgevoerd moeten worden en om actuele informatie over klanten te delen met collega’s. Doordat alle gegevens van klanten in één systeem zitten, hoeven zij niet op verschillende plekken te zoeken naar informatie en hoeven zij geen tijd meer te besteden aan onnodige taken. Dat is niet alleen fijn voor het team, maar ook voor de productiviteit van de organisatie!