Een CRM systeem (Customer Relationship Management) bestaat uiteraard al zolang er producten of diensten worden verkocht. Vroeger werden de gegevens onthouden of wellicht opgeschreven. Het menselijk brein moest dan in feite alles doen. Die grijze cellen zijn in staat tot veel verschillende zaken en kunnen ook best een grote hoeveelheid data opslaan. Het is daarna echter maar de vraag of die gegeven dan weer te vinden zijn en hoeverre er zinvolle koppelingen worden gemaakt.
Een computer is gewoon beter in staat om de dagelijks groeiende hoeveelheid te bewaren. Heb je daarbij een goed CRM systeem dan worden er ook automatisch verbanden gelegd waar de verkoper mee aan de slag gaat.
Waarom een CRM systeem?
Het is bijna onvoorstelbaar hoeveel nieuwe gegevens dagelijks binnenkomen die van belang zijn voor de afdeling sales. In de eerste plaats moet er uiteraard adequaat kunnen worden gereageerd op wensen van de cliënten. In ieder bedrijf geldt dezelfde 20/80 regel. Het is van het grootste belang dat de 20% van de klanten die voor 80% van de omzet zorgen tevreden worden gehouden. Daarop kan een CRM systeem worden gebaseerd en dat is iets waarvoor veel data moet worden aangewend, precies een klus voor een computer.
Maar een bedrijf kan ook niet groeien als het geen aandacht heeft voor prospects. Als na een eerste positief contact er geen follow-up plaatsvindt, neemt de kans dat een potentiële klant een echte klant wordt steeds meer af. Verder is er nog de mogelijkheid om tot cross selling te komen. Verkopers zijn vaak zo op hun eigen artikelen gefocust dat ze vergeten dat een klant wellicht ook andere producten van het bedrijf zou kunnen afnemen, indien deze daarom maar gevraagd zou worden. Een CRM systeem heeft dus veel voordelen voor je organisatie.
Hoe ga je je te werk bij het vergelijken van een CRM systeem?
Ga je een CRM systeem vergelijken? Ook hier geldt dat de behoefte bepaalt wat voor jouw bedrijf het beste is. Heb je een klein bedrijf, dan is het verzamelen van klanteninfo in principe net zo belangrijk voor jouw bedrijf als voor een multinational. Maar je hoeft geen voorzieningen te treffen om die gegevens met andere medewerkers te delen. Ook het product of de dienst die je verkoopt bepaalt in hoge mate waarop het CRM systeem dient te worden gericht. Als jij een zeer specifiek product verkoopt ten behoeven van een kleine doelgroep is dat bepalend voor jouw systeem. Evenals voor vrijwel ieder ander product kan je ook CRM systemen vergelijken in daarmee beoordelen wat het beste voor jouw bedrijf is.
Vergeet de privacy-voorschriften niet
Uiteraard wil je graag zoveel mogelijk nuttige gegevens van jouw klanten bewaren. Maar als je klanten consumenten zijn, moet je in veel gevallen wel toestemming hebben om data vast te leggen. Daarnaast moet je deze gegevens zo goed als mogelijk beschermen. Een data-lek kan je bedrijf flink beschadigen. Zorg dat je CRM systeem gebaseerd is of aangepast wordt op de nieuwste regelgeving over privacy. Soms zal je ook probleemloos in staat moeten zijn om informatie op een efficiënte manier te deleten. Ook een punt waarop je CRM systemen kan vergelijken.