Wist je dat het lucratief is om een online training te verkopen? Wanneer je een onderneming hebt waarbij je mensen een waardevolle skill kunt aanleren, kun je dit in de vorm van een online training of een webinar aanbieden. Heb je een online training gemaakt en zoek je kijkers voor dit webinar? Dan kun je op verschillende manieren voor meer kijkers/deelnemers en dus ook voor meer sales zorgen. Je kunt uit twee soorten trainingen kiezen, namelijk het live webinar of het geautomatiseerde webinar. In deze blog lees je welke voordelen beide opties je te bieden hebben en krijg je tips op welke manier je meer kijkers naar je online training trekt.
Welke voordelen heeft een live webinar je te bieden?
Twijfel je nog over het feit of je liever een live of geautomatiseerd webinar aanbiedt? Dan is het wel zo handig om op de hoogte te zijn welke voordelen er voor jou aan verbonden zitten. De voordelen van een live webinar zijn bijvoorbeeld dat je kunt improviseren. Hierdoor kun je belangrijke informatie gaandeweg toevoegen. Verder kun je met een live webinar voor meer interactie zorgen met de kijkers, door bijvoorbeeld een live Q&A sessie in te bouwen. Uit onderzoek is gebleken dat mensen een online training waaraan zij actief kunnen deelnemen, namelijk als minder saai beschouwen. Daarnaast voelen de kijkers zich gehoord.
Een live webinar zorgt hierdoor voor een hogere conversie, aangezien men actief wordt overgehaald om je pakket, product of abonnement aan te schaffen. Wanneer je de online training live geeft, zorgt dit dus direct voor hogere conversies.
Wat zijn de voordelen van het hosten van een geautomatiseerd webinar
Wil je graag een webinar opnemen en meerdere keren afspelen voor nieuw publiek? Dan kun je ervoor kiezen om met een geautomatiseerd webinar te werken. Het grote voordeel hiervan is dat je het totale webinar maar één keer hoeft op te nemen. Hierdoor houd je meer tijd over dat je in het runnen van je onderneming kunt steken. Een geautomatiseerd webinar gaat zeker een aantal weken mee. Merk je dat iets niet loopt of wil je de webinar up to date maken, dan kun je korte nieuwe stukjes film opnemen en in je oude webinar editen. Een automatisch webinar plan je in op een door jou uitgekozen tijd, maar het tijdstip kun je altijd aanpassen.
Op welke manier kun je marketing inzetten om meer kijkers naar je webinar te trekken?
Heb je een onderneming en ben je bijvoorbeeld coach of verkoop je een bepaald product of een abonnement? Dan kun je proberen om meer sales te slaan uit het hosten van een live of geautomatiseerd webinar. Voordat je geld kunt verdienen met je online training, is het belangrijk dat je personen op je webinar krijgt. Je kunt deelnemers vinden door bijvoorbeeld te kiezen voor het promoten van je online training in je wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief. Verder kun je op social media pitchen waar je webinar precies overgaat en wanneer je webinar wordt uitgezonden. Je kunt ook je blog of website als marketingtool voor je webinar inzetten.