Wat vet dat je een eigen onderneming start. Een startup is niets anders dan een jong bedrijf, wat je niet eens onder de naam startup in de KvK in kunt schrijven. Vaak kiezen de ondernemers achter een startup naar investeerders, die in hun bedrijfsidee en visie geloven om een bepaald product of een dienst te gaan ontwikkelen, waarna het groots op de markt wordt gebracht. Vaak wordt er technologie ingezet en gaat het vooral om innovatieve concepten. In deze blog lees je een aantal belangrijke tips, die op iedere startup van toepassing zijn.
Zorg dat jij je idee aan de man kunt brengen
Heb je een geniaal startup idee? Dan is het belangrijk dat je het idee op de juiste manier en vooral aan de juiste mensen kunt pitchen. Geloof 100% in je idee en zorg dat je zelfverzekerdheid het enthousiasme van andere personen kan aanwakkeren. Probeer je idee in 30 seconden zo duidelijk mogelijk te verwoorden. Gooi al je passie en enthousiasme in de pitch en zorg dat je een afspraak met investeerders maakt, die bij je passen.
Kies voor een strak budget, om teleurstelling te voorkomen
Natuurlijk is er niets leuker dan om grootse ideeën voor je startup te hebben, maar zorg ervoor dat je realistisch blijft en je niet zomaar buiten je budget schiet. Als startup werk je vaak samen met investeerders en zij hebben bepaalde verwachtingen met betrekking tot je startup. Wanneer zij geen resultaten opmerken, kunnen ze zomaar besluiten om de stekker uit je project te trekken. Stel kleinere, realistische en financieel haalbare doelen op. Met roekeloos met geld smijten is nog nooit iemand opgeschoten. Gebruik het geld van de investeerders vooral als groeikapitaal en zorg dat je al snel zelfvoorzienend raakt qua financiële middelen.
Om binnen je budget te blijven, zou je bijvoorbeeld gratis marketing in kunnen zetten. Presenteer je startup op social media en probeer alvast een fanbase of interessante connectie met je doelgroep op te bouwen. Dit kost je geen geld, maar levert langzaamaan wel meer naamsbekendheid op.
Geef niet op als het even tegenzit
Van vallen en opstaan leer je het meest. Juist op de momenten dat er iets misgaat, kun je het meeste leren. Bekijk waarom het misgaat, wat kun je er in de toekomst aan doen om dit te voorkomen? Heb je belangrijke gegevens over het hoofd gezien? Analyseer je processen, zoek uit waar de problemen ontstaan en zorg ervoor dat je met een nieuwe, effectievere aanpak komt. Houd ook altijd in je achterhoofd dat je een plan B moet hebben. Niet omdat je ervan uitgaat dat je idee mislukt, gewoon om na een mislukking zo snel mogelijk weer uit het dal omhoog te klimmen.
Wanneer je snel tussen ideeën en aanpakken kunt schakelen, is de schade van één fout beter te overzien. Probeer je creativiteit ook in je oplossingsgerichtheid te implementeren. Probeer vooral geen beren op de weg te zien, maar zorg ervoor dat je ogen openstaan voor nieuwe kansen en verschillende invalshoeken.