Je hebt besloten dat je een nieuwe website nodig hebt. Dan sta je voor een belangrijke keuze. Doe je dat zelf of besteed je het liever uit? Wanneer je handig bent, doe je het graag zelf. Echter, een beetje ondernemer weet dat het maken van een website over één dag ijs gaat. 

Het uitbesteden van de ontwikkeling van je nieuwe website is vaak een goed idee. Er zijn veel bedrijven die aan websiteontwikkeling doen. Maar hoe onderscheid je de cowboys van de beste websitebouwers? In dit artikel nemen wij je mee langs een aantal zaken waar je op moet letten. 

De vrije hand 

Een aantal websitebouwers nemen graag de vrije hand. Zo nemen ze graag alle last uit handen. Dit klinkt ideaal, maar is dat wel echt de beste optie? Een website voor jouw onderneming vertelt iets over jou. Hoewel je misschien aan het einde van de rit een solide en mooie website overhoud, krijg je waarschijnlijk niet wat je daadwerkelijk wilt. 

Zet alles op een rij wat je wilt bereiken met jouw website, denk na over wat je wilt uitstralen en welke functionaliteiten belangrijk zijn. Zo ga je voorbereid het gesprek aan met een websitebouwer en daarnaast is de kans groter op succes. 

Type website 

Wat jij wilt bereiken met je website leidt tot een bepaald type website. Formuleer het doel van je website en welke doelgroep je wilt bereiken. Doe grondig onderzoek naar jouw doelen en doelgroep. De websitebouwer kan je hierbij helpen. Als expert weten zij maar al te goed welk type website geschikt is. 

Onderscheiden 

Jouw online presentatie is belangrijk. Een website die eruit springt, onderscheid zich van je concurrenten. Start met de Unique Selling Points van jouw bedrijf. Wat maakt jou uniek en hoe wil je dit tot uiting laten komen op de website? Vraag jezelf af welke waarden je online wil overbrengen en op welke manier. Dit start bij hoe informeel of formeel je bent, net zo goed als bij welke diensten je aanbied. Dit is de start voor de vorm van je website. 

Wanneer je weet welk type website je wilt en hoe jij je informatie op de website kwijt wilt, kun je door naar de volgende stap. Welke informatie wil je aanbieden? Ga hiermee niet over de top heen. Bied alleen essentiële informatie aan. Wanneer je teveel aanbiedt, verlaten bezoekers juist jouw website omdat ze niet de juiste informatie kunnen vinden. En dit scheelt ook nog eens in de kosten. 

Wat is je budget?

Hoe meer functies, hoe meer pagina’s, hoe meer de website zal kosten. Maar een website die goedkoop is, betekent niet altijd een slechte website. Laat je goed informeren vooraf. Een uitgebreide website kan flink oplopen in de kosten. Maak duidelijke afspraken waar je voor betaald. Zo kom er je er niet achteraf achter dat je budget niet toereikend is. Bovendien stelt een budget je voor de keuze wat echt belangrijk is. Stel je je eisen bij of ga je voor een hoger budget? 

In gesprek gaan 

Nu je goed voor ogen hebt wat je wilt en wat je wilt besteden, kun je in gesprek gaan met een websiteontwikkelaar. Uiteraard vergelijk je meerdere aanbieders. Daarbij kun je letten op zaken zoals: 

  • Hoe ziet hun website eruit? Voldoet deze aan jouw eisen? 
  • Vind je alle informatie snel en gemakkelijk bij hen? 
  • Laad de website snel? 

Daarnaast kun je hun portfolio bekijken en reviews lezen van anderen. Op basis van deze informatie kun je beoordelen of zij voldoen aan jouw eisen. Wanneer je een goede selectie hebt gemaakt, kun je uiteraard op gesprek gaan. Ga niet op gesprek bij veel websiteontwikkelaars, maar beperk je tot slechts 3. Deel je wensen en maak een start aan die nieuwe website.