Meer (potentiele) klanten bereiken, minder reistijd, lagere kosten en geen maximum aantal gasten. Iedere ondernemer die regelmatig events organiseert tekent er direct voor. Het geven van webinars brengt vele voordelen met zich mee. Denk aan de laagdrempeligheid en toegankelijkheid waardoor de kans groter is dat deelnemers daadwerkelijk komen opdagen, ze kunnen deelnemen vanaf ieder apparaat. En dan hebben we het nog niet gehad over alle kosten die je bespaart in vergelijking met een fysiek evenement.
Alleen maar winst
Het is niet alleen een fantastisch middel voor de organisator, ook de deelnemer houdt van webinars. Deelnemers kunnen interactief meedoen door polls te beantwoorden, vragen te stellen en te chatten. Ze staan niet direct in de spotlights, dus het aantal reacties is vaak veel hoger dan met een fysiek event. Alle interacties worden vastgelegd en worden direct doorgestuurd naar jouw favoriete marketing tool. Op deze manier verzamel je bakken vol data over jouw warme leads.
Jij bent de expert
Het organiseren van een webinar is een stuk voordeliger en toegankelijker, dat maakt het herhaaldelijk organiseren webinar interessant. Bouw aan je expertstatus en wordt een vertrouwelijk gezicht voor (potentiele) klanten. Heb je geen tijd om iedere week voor de camera te staan? Geen probleem. In een handomdraai gebruik je de opname van een vorig webinar voor je aankomende webinar.
Enthousiast geworden? Binnen 3 stappen organiseer je een eerste webinar. Begin vandaag nog met jouw eerste online event!
Stap 1. Wat wilt je doelgroep horen?
Het verplaatsen in je doelgroep is iets wat je dagelijks doet. Jij weet exact wat je doelgroep interessant vindt en waar ze meer over willen weten. En jij bent uiteindelijk dé expert die ze meer kan vertellen. Kies een onderwerp waar zij behoefte aan hebben en waar jij meer van weet.
Maak je eerste webinar niet te complex, je eerste ideeën zijn vaak perfect om mee te beginnen. Klein beginnen en geleidelijk optimaliseren is de belangrijkste tip voor het starten met webinars.
Stap 2. Richt je webinar in
Tijdens het webinar draag je kennis over aan je doelgroep. Zij zijn bij jouw webinar, omdat ze meer willen weten over het onderwerp én erop vertrouwen dat jij ze verder helpt. Jij wilt op jouw beurt juist meer weten over doelgroep, dus bedenk je goed welke vragen je beantwoord wilt hebben en wanneer. Het is mogelijk om je lijst met vragen verspreid in te zetten, zodat het voor de deelnemer niet voelt als het invullen van een formulier. Stel een paar vragen bij het inschrijfformulier, een aantal vragen via de poll tijdens het webinar en het is ook mogelijk om een evaluatieformulier te versturen zodra het webinar is beëindigd.
Een gemiddeld webinar duurt ongeveer 45 minuten en je wilt de deelnemers blijven boeien. Zorg er daarom voor dat je een giveaway hebt aan het eind van je webinar. Dit hoeft niet een fysiek cadeautje te zijn maar kan ook een belangrijke tip zijn of zelfs een whitepaper?
Tenslotte is het goed om alvast na te denken over hoe je een vervolg gaat geven aan alle inschrijvingen en kijkers die je hebt verzameld. Ga je ze persoonlijk allemaal nabellen of wil je ze liever een aantal automatische mails toesturen?
Stap 3. Bereid je voor om in de spotlights te stappen
Net zoals bij een fysiek event, krijg je ook de dag van het webinar kriebels in je buik. Dat is enthousiasme en een tikkeltje spanning dat altijd zal blijven. Goed voorbereid van slag gaan is de helft van het werk en zorgt ervoor dat je minder gespannen je verhaal gaat vertellen. Denk goed na over je omgeving (bijvoorbeeld; kledingkeuze, het licht, het camerastandpunt en de achtergrond), de hardware (camera, microfoon) en de webinar software. Zorg ook dat je de software altijd even test en begrijpt. Voor je het weet is het zover en sta je op het punt je eerste webinar te geven. Spotlights aan, camera ready, let’s webinar!