Je hebt een projectaanvraag binnengekregen. Spannend, want hoe ga je deze opdracht administratief goed uitvoeren? Hier komt veel bij kijken. Het begint natuurlijk bij het contact wat gezocht is met jouw bedrijf, vervolgens behandel je de probleemstelling en kom je tot een passend advies waarna de offerte wordt verstuurd. Als de opdrachtgever akkoord gaat kan de opdracht beginnen. Maar hoe zorg je ervoor dat deze opdracht zonder problemen verloopt en hoe zorg je dat er duidelijkheid is binnen het team? In deze blog geven we je informatie om jouw project voorspoedig te laten verlopen!

Het projectmanagement

In de bouw is het essentieel om goede communicatie te hebben met zowel de opdrachtgever als de werknemers. De opdrachtgever wil op de hoogte worden gehouden van de voortgang van het project. Het kost vaak veel tijd om deze informatie bij elkaar te verzamelen. Door gebruik te maken van de juiste software heb je alle gegevens van elk project overzichtelijk bij elkaar staan. Via www.prostream.app kun je meer informatie vinden over slimme softwaresystemen. Zo kun je via dashboards en rapportages een overzicht schetsen van alle projecten. Ook is het mogelijk om notificaties in te stellen naar medewerkers en naar de projectleiders. Ook kun je het project in 3D weergeven. Al deze gegevens worden zo gemakkelijk verzameld en op een professionele manier aan de opdrachtgever getoond.

Het inzichtelijk maken van de kosten

Als je een project aanneemt is het handig om de kosten die je gaat maken inzichtelijk te hebben. Het beheersen van de kosten van een project is meer dan alleen een verantwoording geven of het opschrijven van alle euro’s die je uitgeeft. Je hebt een overzicht nodig van de planning, de kosten en de kwaliteit. Daarnaast is het goed om te weten welke ontwikkelingen zich afspelen op de markt en welke inflaties een rol spelen binnen jouw branche. Voor projectleiders is het handig om te weten welke budgetten er zijn en binnen welke deadline projecten opgeleverd moeten worden. Door gebruik te maken van bouw software maak je deze taken overzichtelijker. Niet alleen voor de projectleiders, maar voor de hele bouwketen. Door het gebruiken van software kun je gemakkelijk samenwerken in diverse documenten, zo deel je informatie in een handomdraai. Ook voorkom je op deze manier faalkosten.

Digitalisering is de toekomst

Voor de gemiddelde projectmanager duurt het vaak een langere tijd om inzicht te krijgen in de actuele status van een project. Doordat de manager werkbonnen, facturen en andere belangrijke documenten bij elkaar moeten zoeken kan het vaak als onoverzichtelijk worden ervaren. Dit zorgt voor een mindere voortgang van het project. Om meer grip te krijgen op het project is het verstandig om de gegevens van het bedrijf te digitaliseren. Op deze manier heb je alle benodigde informatie bij elkaar staan en is het overzichtelijk te vinden. Dit bespaar tijd en kosten. Zit er binnen jouw bedrijf nog een kans voor verbetering?