Ondernemen betekent elke dag keuzes moeten maken, soms kleine maar af en toe ook enkele waarbij het voortbestaan van je bedrijf in het geding kan zijn. Uiteraard heb ook jij niet overal verstand van. Gelukkig komen er ook steeds meer betrouwbare vergelijkingssites als BestGekozen.nl. Deze kunnen je helpen bij het maken van beslissingen waarbij je zelf te weinig weet van de materie.
Maar juist als ondernemer weet jij dat het soms ook op gezond verstand aankomt. Om succesvol te ondernemen moet je tevreden klanten hebben en dat doe je niet alleen door het leveren van een goed product of een goede dienst. Klanten willen zich ook gewaardeerd voelen en dat is mogelijk door ze af en toe een leuk relatiegeschenk te geven. Maar hoe kies je dat uit de duizenden opties die er zijn? Hieronder staan wat tips.
1. Ken je doelgroep
Zijn jouw klanten vooral getrouwde mannen met gezin, kies dan iets dat geschikt is voor het hele gezin. Jouw logo of bedrijfsnaam mag daar best duidelijk op naar voren komen als je maar weet dat het een item is dat zal worden gebruikt. Dat kan variƫren van een goedkope gadget die helemaal in is bij de jeugd tot bijvoorbeeld een maxi opblaas-dier voor in het eigen zwembad of aan zee. Cadeautjes krijgen is leuk, je gezinsleden verrassen vaak nog leuker.
2. Verlaat de gebaande paden eens
Iedereen krijgt wel regelmatig een pen met opdruk, een agenda met logo of een powerbank met opschrift. Het is maar de vraag of je hiermee veel verder komt als je met name in de B2B zit. Iedere leverancier van relatiegeschenken biedt deze immers in diverse vormen aan. Wordt jouw pen gebruikt als er al 10 andere zijn, waarvan enkele van betere kwaliteit? Durf ook eens op te vallen met bijvoorbeeld een geschenk waarmee je een statement maakt over milieu of een andere kwestie waar iedereen zich voor interesseert. Ook als de ontvanger het niet met je eens is, zal deze jouw bijzondere keuze opvallen. Prima voor de marketing dus!
3. Brievenbus geschenken
Als jij je klanten niet regelmatig ziet, is een brievenbus geschenk wellicht een goede manier om ze duidelijk te maken dat jij nog steeds voor ze klaarstaat. Kies dan voor een kleinigheid dat bij voorkeur een glimlach zal oproepen. Het gaat via de brievenbus en derhalve moet het niet kostbaar zijn. Een keukenhandschoen is een optie, maar ook een handig reiswekkertje. Ook hier geldt: ken je klant, een set met kleurkrijtjes komt niet echt over bij een verstokte vrijgezel.
4. Het onovertroffen kerstpakket
Het kerstpakket bestaat al vele eeuwen. Voor zover bekend waren het eerst boeren die hun inwonend personeel een mand met lekkernijen meegaven als deze met de kerst naar huis mochten. De gewoonte werd overgenomen in bedrijven voor het personeel en ook leidinggevenden of medewerkers van klanten ontvingen deze pakketten. Het is moeilijk uit te leggen waarom dit relatiegeschenk altijd een voltreffer is. Misschien is het de tijd of wellicht het effect van verrassing omdat iedereen nieuwsgierig is naar de inhoud.