Het hebben van een website is niet meer genoeg. Je moet hard werken om online omzet te genereren. Je kunt ervoor kiezen om te adverteren op social media of Google Ads. Maar iedere keer als er op jouw advertentie geklikt wordt, kost dat je geld.

Daarom kiezen steeds meer ondernemers om te investeren in contentmarketing en SEO. Klikken uit organisch verkeer zijn ‘gratis’. Het is de droom van iedere marketeer: veel organisch verkeer die voor een constante stroom aan leads zorgt.  Een bijkomend voordeel is dat goede contentmarketing en SEO, in tegenstelling tot adverteren, blijvend resultaat oplevert. Goede SEO-teksten kunnen jarenlang leads van hoge kwaliteit opleveren.

Veel organisaties beginnen met SEO en contentmarketing, zonder daar goed over na te denken. Er worden een paar blogs geschreven, maar na een maand schieten met losse flodders komen ze tot de conclusie dat SEO niet werkt.

Maar eerst: wat is SEO?

SEO betekent Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. SEO is het optimaliseren van content, zodat je goed gevonden wordt in de organische zoekresultaten van een zoekmachine.

Waarom is SEO nou zo interessant? Heel eenvoudig: omdat het elke maand gratis traffic naar je website oplevert.

En wat is contentmarketing?

Contentmarketing een vorm van marketing is waarbij je relevante en waardevolle content creëert waarmee je een duidelijk afgebakende doelgroep aanspreekt. Met als doel een specifieke doelgroep aan te zetten tot winstgevende acties.

Zoekmachine optimalisatie uitbesteden

In de basis is SEO niet moeilijk, iedereen kan met SEO beginnen. De belangrijkste ingrediënten voor succesvolle SEO zijn tijd en kennis. Er zijn ontzettend veel (gratis) cursussen en trainingen beschikbaar, de kennis is voor iedereen beschikbaar.

Maar goede SEO heeft gewoon tijd nodig. Soms duurt het wel een jaar voordat het gewenste resultaat zichtbaar is. Hoe snel je resultaat kunt verwachten hangt af van de branche en de mate van concurrentie binnen de branche.

Daarom raden we je aan om samen te werken met een professioneel SEO-bureau die doorlopend aan jouw vindbaarheid werkt. Je kunt er ook voor kiezen om een combinatie waarbij je een deel van de SEO uit te besteden en een deel van de SEO zelf doet.

Beginnen met SEO en contentmarketing

Als je gaat beginnen met SEO en contentmarketing is het superbelangrijk om een strategie te maken. Aan de ene kant maak je een strategie om je SEO-doelen in vast te leggen, aan de andere kant maak je een strategie om vast te leggen hoe je contentmarketing gaat inzetten om het vertrouwen van je doelgroep te winnen en ze om te zetten naar betalende klanten.

Belangrijke aspecten die je moet vastleggen:

In je SEO-strategie leg je vast welke zoekmachine optimalisatie technieken je gaat toepassen om je content hoog te laten ranken.

Denk aan:

  • Technische optimalisaties
  • Linkbuilding
  • On-page optimalisaties