Ben je van plan om een onderneming te starten? Dan is het opstellen van een compleet en goed ondernemersplan belangrijk om succes uit je onderneming te kunnen halen. Niet elke ondernemer heeft een ondernemersplan nodig. Wanneer je bijvoorbeeld als freelancer aan de slag gaat en je geen financiering nodig hebt, heb je ook geen ondernemersplan nodig. Door voldoende tijd en denkwerk in het ondernemersplan te steken, is de kans op een lening en een succesvol bedrijf starten groter. In deze blog lees je hoe je een ondernemersplan opstelt.

Wie is de doelgroep, wat zijn je activiteiten en wat is je toegevoegde waarde?

Voordat je een ondernemersplan schrijft, is het belangrijk dat je al een business idee hebt. Hoe ziet je doelgroep eruit en waar zijn deze potentiële klanten naar op zoek? Zorg ervoor dat je een onderzoek start naar wie je doelgroep exact is. Bekijk de leeftijdscategorie, de gemeenten of provincies waar je ideale klant gevestigd is en zoek uit wat dit voor hun behoefte aan je dienst of product betekent. Des te meer je over de ideale doelgroep weet, des te beter je bedrijf op hen zal aansluiten.

Wil je een dienst of een product gaan verkopen? Zorg er dan voor dat je duidelijk voor ogen hebt hoe deze dienst of het product eruit moet komen te zien. Wat is hetgeen wat je uniek maakt ten opzichte van andere ondernemers in de branche waarin je een business wil opstarten? Wanneer je hierachter komt, heb je meteen je USP’s (Unique Selling Point) gevonden. Dit kun je tijdens de branding en marketing inzetten om je product of dienst aan de man te krijgen.

Hoe bereik je nieuwe klanten?

Wanneer je duidelijk voor ogen hebt hoe je product of dienst eruit komt te zien en waar je doelgroep uit bestaat, is dat nog niet genoeg om klanten te kunnen werven. Ben je in een bepaalde regio actief? Dan dien je tijd en geld te steken in het zichtbaar worden en een naam op te bouwen in die regio. Daarnaast is het belangrijk om altijd bereikbaar te zijn. Tegenwoordig zijn klanten het gewend dat ze wanneer zij maar willen, bij je terecht kunnen voor vragen en andere zaken. Het is logisch dat een fysieke winkel of een kantoor bepaalde openingstijden heeft. Je kunt social media bijvoorbeeld inzetten om je bereikbaarheid naar 24/7 te vergroten.

Wat voor soort relatie wil jij met je klanten onderhouden?

Wist je dat het belangrijk is om eenmalige én vaste klanten binnen te halen? Voor het internet moesten ondernemers het vooral van mond-tot-mond reclame hebben. Op verjaardagen werd verteld wat een tevreden klant van je product vond en daardoor kon je nieuwe klanten krijgen. Tegenwoordig kun je met social media echter direct duizenden mensen bereiken. Dit heeft een groot voordeel maar ook een keerzijde. Wanneer iemand niet tevreden is, kan kritiek namelijk ook veel andere mensen bereiken. Zorg dus voor een goede en fijne relatie met al je klanten en niet alleen de vaste klanten.