Ben je HRM medewerker en valt het je op dat je soms het overzicht totaal kwijt bent? Dan kan een goed CRM-systeem je uit de brand helpen. Er komen veel verschillende werkzaamheden bij een HRM-functie kijken, waardoor het soms chaotisch over kan komen. Je dient van veel zaken op de hoogte te zijn en daarnaast dien je altijd voor het personeel klaar te staan. Doordat je ook over het aannemen van nieuwe personen gaat, is het tijd om alle werkzaamheden in één systeem samen te voegen. In deze blog lees je wat een CRM-systeem is en waarom dit beslist niet mag ontbreken binnen de HR-afdeling.
Waar staat CRM voor?
CRM staat voor Customer Relationship Management. Voorheen was dit alleen in te zetten voor de klanten die bij de onderneming horen, maar tegenwoordig kunnen HR-afdelingen er ook alle informatie over alle medewerkers in kwijt. Dit zorgt ervoor dat een CRM-systeem de centrale plek wordt, waar alle belangrijke informatie van elke persoon die aan het bedrijf gekoppeld zit, zowel de klant als de medewerker, in terug te vinden is. Als HR-medewerker kun je er bijvoorbeeld vakantieplanningen in maken, de inzet van personeel beheren én tegelijkertijd contactbeheer inzetten. Je kunt met een CRM-systeem dus veel efficiënter en ook effectiever werken.
Waarom is het belangrijk om een CRM-systeem te gebruiken?
Het CRM-systeem kan het kloppende hart van je onderneming worden als je het goed inricht. Je kunt alle belangrijke gegevens, de voortgang van bepaalde doelen en werkzaamheden en het proces voor het werven van nieuw personeel in vastleggen. Doordat je één systeem gebruikt, beperk je de chaos en weet iedereen precies waar zij informatie terug kunnen vinden. Daarnaast is het financieel gezien interessanter om één allesomvattend systeem in te zetten, dan allemaal losse softwareprogramma’s aan te schaffen. Daarnaast kan de HR-afdeling een afweging maken welke maanden het drukst zijn, zodat ze voor die maanden extra zzp’ers kunnen inhuren om de werkdruk voor alle werknemers te verlagen.
Wat zijn de voordelen van deze systemen?
Ten eerste heb je alle informatie over iedereen die met het bedrijf in aanraking komt, in één systeem verwerkt staan. Je hebt hierdoor een beter overzicht van wie verantwoordelijk is voor welke taken en hoe de deadlines voor bepaalde werkzaamheden eruitzien. Daarnaast heeft een goed werkend CRM-systeem een positieve werking op het verbeteren en behouden van de teamcultuur binnen de onderneming. Samenwerken met andere afdelingen ging nog nooit zo makkelijk en iedereen heeft direct toegang tot de meest recente informatie over de klanten en de medewerkers. Informatie kan sneller gedeeld worden en zaken die de nodige aandacht vereisen, zullen niet meer zo makkelijk over het hoofd worden gezien. Daarnaast kun je uit een CRM-systeem verschillende rapportages opvragen. Zo kun je zien hoeveel vakantiedagen de medewerkers nog hebben, of wat het percentage van ziekteverzuim is. Je hebt dus direct een beter overzicht op alles wat zich rondom het personeel afspeelt.