In de horeca wordt het steeds belangrijker om op creatieve manieren kosten te besparen, zonder in te hoeven leveren op kwaliteit en klantbeleving. Een van de manieren hoe je dit kunt behalen is door een slimme menukaart strategie te hanteren. Een menukaart moet je namelijk niet alleen zien als een communicatiemiddel om te laten zien wat er allemaal te bestellen is, maar je kunt het ook inzetten bij de strategie om kosten te besparen en je winstgevendheid te vergroten. We gaan je vertellen hoe je dit kunt aanpakken!
Analyseren en optimaliseren van de menukaart
Om te weten hoe je je winstgevendheid kunt vergroten, is het belangrijk om eerst goed je menukaart te analyseren en daarna te optimaliseren. Je wilt hierbij natuurlijk de meest winstgevende gerechten promoten en de minder winstgevende gerechten verminderen. Tijd om je menukaart te bekijken. Deel de gerechten in 4 categorieën. Maak een onderscheid tussen de populaire en winstgevende gerechten, de gerechten die weinig worden besteld en lage winst opleveren, de populaire gerechten die niet veel winst opleveren en de gerechten die niet populair zijn, maar wel veel winst zouden kunnen opleveren. Zo krijg je een beter inzicht in welke gerechten je juist zou moeten promoten en welke gerechten je misschien beter van de kaart kunt halen. Zo optimaliseer je je menukaart op basis van winstgevendheid en populariteit en kun je je kosten verlagen en tegelijkertijd je winst verhogen. Nu hoef je alleen nog bij de topleverancier van menumappen nieuwe menu’s te bestellen!
Vereenvoudigen van het menu
Een grote menukaart met veel verschillende keuzes lijkt misschien een slim idee, maar kan er ook voor zorgen dat je veel extra kosten hebt. Hoe meer gerechten je op de kaart hebt staan, hoe meer ingrediënten er gekocht moeten worden, hoe langer de bereidingstijden zijn en hoe ingewikkelder de inkoop- en voorraadbeheer zal zijn. Door te kiezen voor een eenvoudiger menu en je te focussen om minder keuze, maar wel van een hogere kwaliteit neer te zetten, zal je kosten kunnen besparen op ingrediënten en personeelskosten. Daarnaast zal er een betere ervaring voor de klant zijn, aangezien het makkelijker is om een keuze te maken. Je kunt unieke menukaarten bestellen om deze klantervaring helemaal compleet te maken. Dit verhoogt de kans weer dat ze sneller terugkomen voor hun favoriete gerecht.
Gebruik van seizoensgebonden
Een andere slimme strategie voor het menu is het gebruiken van seizoensgebonden ingrediënten. Seizoensproducten zijn vaak goedkoper omdat ze op dat moment in overvloed beschikbaar zijn en minder transportkosten met zich meebrengen, omdat ze in Nederland gekweekt worden. Daarnaast hebben seizoensgebonden ingrediënten een hogere kwaliteit en smaken ze een stuk beter. Dit verhoogt weer de algemene smaak en ervaring voor klanten!
Kruisverkoop stimuleren
Als laatste is het ook een slimme strategie om kruisverkoop te stimuleren. Hiermee bedoelen we gasten aanmoedigen om bijgerechten, drankjes of desserts aan hun bestelling toe te voegen. Een goed ontworpen menukaart kan op een subtiele manier combinaties van bijvoorbeeld drankjes en gerechten promoten door bijvoorbeeld aanbiedingen of een compleet menu aanbieden voor een vaste prijs. Zo verleid je gasten om meer te bestellen en verhoog je de winstgevendheid van je restaurant zonder dat je meer gasten hoeft te ontvangen.