
Ben je ondernemer en zou je graag meer van je opgedane kennis willen delen? Dan is het maken en verkopen van een online cursus aan klanten een goed idee. Op die manier kun je betaald kennis delen met iedereen die dat interessant vindt, waardoor je een mooie extra inkomstenbron genereerd. In deze blog lees je wat een online cursus precies is en ook hoe je er eentje kunt maken. Verder wordt er ingezoomd op de voordelen van een online cursus voor je klanten. Als laatste krijg je tips over hoe je de meest waardevolle online cursus kunt bouwen.
Wat is een onlinecursus en hoe maak je die?
Een online cursus kun je het beste zien aan een digitale manier om extra inkomsten voor je onderneming binnen te halen. Een online cursus is bedoelt voor klanten en dient hen meerwaarde te bieden. Je zou bijvoorbeeld kennis en ervaringen of tips vanuit je eigen ondernemerschap kunnen delen. Hiermee zou je klanten die wellicht hetzelfde willen doen als jij, kunnen trainen om zelf een professional te worden. Voor een online cursus heb je een online leeromgeving of website nodig. Door nuttige informatie met je klanten en cursisten te delen, zorg je ervoor dat je community stukje bij beetje groeit.
Er bestaan allerlei websites en tools waarmee je prachtige online cursussen kunt bouwen. Het is de bedoeling dat je meerdere modules opzet, die elk een ander thema naar voren brengen. Een online cursus gaat om het delen van je kennis. Je kunt bijvoorbeeld video’s opnemen waarin je zaken uitlegt, animaties maken ter verduidelijking en nog veel meer.
Wat zijn de voordelen van het aanbieden van een online cursus?
Wanneer je een interessante online training hebt opgezet, kan deze na een tijdje een passief inkomen voor je genereren. Hoe populairder je online cursus wordt, hoe meer mensen hem willen kopen. Hierdoor kun je na een tijdje geld verdienen, zonder dat je er veel voor hoeft te doen. De modules voor de training hoef je namelijk maar één keer te maken en op te nemen. Je zou er wel voor kunnen kiezen om de cursus zo nu en dan van nieuwe extra informatie te voorzien. Geef je cursisten in ieder geval lifetime toegang, want dan is de kans groter dat zij meerdere maanden tot jaren actief in je online leeromgeving terug blijven komen.
Met deze tips maak je de meest waardevolle online cursus
Om een waardevolle online training te maken, is het belangrijk dat je eerst op een rijtje zet wat voor informatie je allemaal met je cursisten wil delen. Zorg ervoor dat je leerdoelen formuleert, aangezien je dit als verkooppunten van je cursus kunt gebruiken. Zorg ervoor dat jij je cursisten iets bijzonders te bieden hebt, bijvoorbeeld de kans om expert op een bepaald gebied te worden, ergens beter in te worden of om handvatten te krijgen om hun leven om te kunnen gooien. Wanneer je dit duidelijk voor ogen hebt, kun je na gaan denken over een waardevolle opvulling van je online cursus.