Veel ondernemers zien op tegen het schrijven van een ondernemingsplan. Dat terwijl het hebben van een goed plan juist zo belangrijk is! Voor wie zijn bedrijf wil laten groeien is een bedrijfsplan onmisbaar. Het geeft niet alleen inzicht in doelstellingen, maar biedt ook veel houvast tijdens het ondernemen. Heb jij financiering nodig om vooruit te komen? Zowel particuliere investeerders als de bank zullen om jouw ondernemingsplan vragen. Heb je nog geen bedrijfsplan of zie je op tegen het schrijven ervan? Met ons handige 6 stappenplan start je meteen met het schrijven van jouw ondernemingsplan.
Stap 1: De Inleiding
Waarschijnlijk herinner jij je nog wel dat een opdracht op school niet kon worden ingeleverd zonder inleiding. Ook jouw ondernemingsplan begint met deze stap. In de inleiding vertel je kort en bondig wat de lezer te wachten staat. Waarover gaat jouw plan en op welke vraagstukken ga je antwoord geven?
Stap 2: De Ondernemer
Het tweede hoofdstuk gaat over jou, de ondernemer. Dit is geen moeilijk hoofdstuk om te schrijven; de meeste gegevens heb je waarschijnlijk al eens verzameld voor een sollicitatie of het invullen van een persoonlijk ontwikkelingsplan. Zaken die je in ieder geval moet vermelden in dit hoofdstuk zijn jouw personalia, je werkervaring, opleiding en cursussen, jouw huidige inkomen en eigen vermogen, jouw sterke punten en punten waarop jij jezelf beter zou willen ontwikkelen.
Stap 3: De Onderneming
Vertel in dit hoofdstuk alles over jouw bedrijfsidee. Welke producten en/of diensten bied je aan? Waar staat jouw onderneming voor en wat zijn haar doelen? Wat zijn de unique selling points waarmee jij de markt gaat veroveren? Vergeet ook niet de gegevens van jouw onderneming te vermelden.
Stap 4: Marktanalyse
Een belangrijk onderdeel van het stappenplan is de marktanalyse. Hierin onderzoek jij jouw kansen op de markt. Bekijk niet alleen de huidige markt, maar richt je ook op de waarde van jouw bedrijf bij toekomstige ontwikkelingen. Wie zijn jouw concurrenten en wat zijn hun doelen en waarden? Hoe onderscheid jij je? Maak ook een analyse van jouw doelgroep.
Stap 5: De Marketingmix
Heb jij marketing in jouw vakkenpakket gehad? Dan komt deze term jou hoogstwaarschijnlijk bekend voor. De marketingmix gaat over de 5 P’s: product, prijs, plaats, promotie en personeel. Je benoemt ze in dit hoofdstuk.
Stap 5: SWOT-Analyse
Een andere oude bekende is de SWOT-Analyse. Dit bedrijfskundige model zet de sterktes en zwaktes van jouw onderneming tegenover de kansen en bedreigingen in de markt. Hierdoor krijg je inzicht in de kansen van jouw bedrijf op het gebied van, bijvoorbeeld, marketing en productontwikkeling. De SWOT-analyse is een model waarop je teruggrijpt bij het maken van een strategie. Besteed dus voldoende aandacht aan het schrijven van dit hoofdstuk in jouw ondernemingsplan.
Stap 6: Een Financieel Plan
De laatste stap in het stappenplan is het schrijven van een hoofdstuk waarvoor veel ondernemers terugdeinzen. Toch is het financieel plan een van de belangrijkste hoofdstukken voor een financierder. Hierin vertel jij onder meer welke investering je zelf doet en welke financiering hiernaast nog benodigd is om van jouw plannen een succes te maken. Ook een exploitatie- en liquiditeitsbegroting zijn onderdeel van jouw financieel plan.
Hopelijk kun je met behulp van ons 6 stappenplan vooruit met het schrijven van jouw ondernemingsplan! Heb je meer hulp nodig? Op voorbeeld-ondernemingsplannen.nl kan je ondernemingsplannen downloaden voor specifieke branches. Je hoeft dan alleen nog jouw gegevens in te vullen.