Je hoort het overal om je heen: online marketing is belangrijk. Dat kunnen we alleen maar beamen! Zeker als je jezelf goed op de kaart wilt zetten, is het belangrijk om je hiermee bezig te houden. Ga er zelf mee aan de slag of schakel de hulp van een expert in. In dit artikel zetten we op een rijtje waar je aan kunt denken als het aankomt op online marketing!
SEO
SEO draait om zoekmachineoptimalisatie. In het kort gaat het erom dat je bij relevante zoekopdrachten door potentiële klanten via bijvoorbeeld Google hoog in de resultatenlijst komt te staan: dit vergroot de vindbaarheid van je bedrijf. Het is nodig om de juiste zoekwoorden te verwerken in je website, wat op allerlei manieren mogelijk is. Om het grondig aan te pakken, schakel je de hulp van een SEO bureau in. Zo ben je er immers zeker van dat dit goed op je website wordt ingevoerd. Met name als je er zelf geen verstand van hebt, is dit een ideale oplossing. Verder kun je denken aan zaken zoals een SEO analyse om meer inzicht te verkrijgen over de kansen die er liggen voor je website. Het kost je even wat tijd om dit te implementeren, maar het vergroot de kans op succes voor je bedrijf!
SEA
Naast SEO bestaat er ook SEA, wat dan weer te maken heeft met advertenties via zoekmachines zoals Google. Het gaat hierbij dus om betaalde content, waarmee je bovenaan de lijst komt te staan als mensen online zoeken naar de diensten of producten die jij kan bieden. Het is raadzaam om hier een budget voor vrij te maken binnen je bedrijf: dit is een investering die zich uiteindelijk terug kan gaan betalen. Ook hier geldt weer dat je er goed aan doet om dit door een professional uit te laten voeren. Er komt namelijk best het een en ander kijken bij het opstellen van deze advertenties: hoe beter het in elkaar steekt, hoe meer je eruit kunt halen.
Social media
Ook social media is enorm belangrijk voor bedrijven. Zorg dan ook zeker dat je hierop aanwezig bent! Ga na op welke kanalen jouw doelgroep te vinden is en laat jezelf hier horen. Een stukje strategie is daarbij wenselijk. Doe bijvoorbeeld onderzoek naar het gebruik van de juiste hashtags. Reageer ook vaak op content van andere interessante bedrijven en personen. Denk verder na over de inzet van advertenties via social media: daar kun je op relatief eenvoudige wijze een nieuwe doelgroep mee bereiken. Hier komt tevens het een en ander bij kijken qua uitvoering – ga aan de slag met online tutorials of laat het uitvoeren door een extern persoon. Door de juiste stappen te zetten en online marketing serieus te nemen, kies je voor groei!