Heb jij een startup en zie je het helemaal zitten om je eerste producten of diensten te gaan verkopen? Dan is het wel zo fijn om erachter te komen hoe jij je eerste klanten kunt binnenhalen. Zeker op het moment dat je net begint zijn je eerste klanten van financieel levensbelang voor je startup. Zonder klanten verdien je geen geld wat je weer in de onderneming kunt investeren. De klanten zijn de benzine van jouw business en daarom lees je in deze blog hoe jij ervoor kunt zorgen dat je klanten binnenhaalt.

Zorg dat je weet waar je klanten naar op zoek zijn

Ten eerste is het heel belangrijk om je doelgroep te begrijpen en duidelijk voor ogen te hebben. Bestudeer de mensen die jij als klant wil hebben. Waar houden ze van? Wat kenmerkt de doelgroep? Hoe zorg je ervoor dat de klant tevreden met je product of dienst gaat zijn? Al deze basisvragen hebben een duidelijk antwoord van je nodig. Vanaf het moment dat jij je eerste klant voor de startup binnenhaalt, kun je gaan meten wat er goed ging en wat je nóg beter had kunnen doen. Dit neem je mee in het binnenhalen van de volgende klant. Als je de code kraakt, zal het je helpen om je product of dienst te optimaliseren zodat je nog meer tevreden klanten kunt genereren.

Stel de focus voorop

Doordat je zelf de oprichter van je eigen product of dienst bent, heb je de macht in handen om klanten naar je startup toe te trekken die jij graag in je klantenkring wil zien. Branding is in dat geval erg belangrijk. Op die manier spreek je de klanten aan die tot jouw doelgroep behoren. Communiceer duidelijk naar de klanten wie je bent en wat jouw startup inhoudt. Duidelijkheid omtrent je product of dienst zorgt ervoor dat de klant precies weet waar hij/zij aan toe is. Daarmee schep je ook een eerlijke verwachting en voorkom je teleurstellingen.

Groei met je klanten mee

Als startup kan ondernemen als een rollercoaster aanvoelen. Je kan in één keer van nul naar 100 gaan en daarom is het belangrijk om de startup te blijven verbeteren. De transformatie van startup naar volwaardige onderneming is een mooie weg. Hoe leuk is het om dat avontuur samen met je klanten aan te gaan? Sta dus open voor feedback vanuit de klant. Zij weten heel goed wat er nog aan je dienst of product mist en het is heel waardevol om hier goed naar te luisteren. Wanneer jij de startup blijft verbeteren, bouw je een duurzame en dus langdurige relatie met je klanten op.

Wees ook niet bang om bepaalde klanten te verliezen, want elke klant die vertrekt opent de deur voor een nieuwe klant. Wanneer je fouten durft te maken en jezelf wil blijven verbeteren, bouw je een sterk merk en klantenbestand op. Dat zijn de belangrijkste ingrediënten om in de toekomst alleen maar meer klanten binnen te halen.