Het lijkt wel of steeds meer jonge mensen ervoor kiezen om voor zichzelf te gaan werken. Doordat er steeds meer ondernemers bijkomen, kan het lastig zijn om jezelf er bovenuit te laten springen. Waarom willen klanten voor jou kiezen en niet voor je concurrent? Het is belangrijk om uniek te zijn, een goed plan te hebben en een product of dienst te verkopen, die perfect aansluit bij je doelgroep. Op deze pagina krijg je tips om er als ondernemer zijnde bovenuit te springen en vertrouwen bij je klanten op te bouwen.

Zorg dat je klanten een compleet en duidelijk beeld van je hebben

Wil je dat je potentiële klanten met je weglopen? Dan is het de bedoeling dat je ze minder belooft, maar veel meer geeft. Op die manier kom je onverwacht, maar heel positief uit de hoek. Geef je klant onverwacht een welkomstkorting of een korting omdat zij al zo lang bij je kopen. Verder is het belangrijk dat je precies weet waar jij en je bedrijf voor staan. Dit dien je ook zo naar de buitenwereld te communiceren. Wees altijd eerlijk en durf ook een nee te verkopen. Zo weten je klanten waar zij aan toe zijn en met wie zij te maken hebben.

Vertel wat je doet en vooral ook waarom je het doet. Zorg dat je trots bent op je doelen, deel je doelen met de wereld en vier de successen die je behaalt.

Durf het proces waar je als ondernemer doorheen gaat los te laten

Zodra je start met ondernemen is het belangrijk om niet te perfectionistisch te zijn. Het is juist waardevoller om fouten te maken, waar je van kunt leren, dan altijd maar in je comfort zone te blijven en geen risico’s durven nemen. Vertel je potentiële klanten geen verhalen over waarom ze voor jou moeten kiezen. Je moet het aan ze laten zien. Acties zeggen meer dan woorden. Door te laten zien wat men van jouw onderneming kan en mag verwachten, schep je meteen meer duidelijkheid en vertrouwen. Wees niet bang om fouten te maken, probeer jezelf en je team te pushen, zodat iedereen het beste uit zichzelf durft te halen, ongeacht de uitkomst.

Laat vooral blijken wat jij voor de ander kunt betekenen

Wanneer je onderneemt, is het belangrijk dat niet alles om jou en je bedrijf draait. De meest vruchtbare relaties met andere bedrijven en klanten bouw je juist op door de ander te laten zien dat je betrouwbaar bent en je alles voor hen over hebt. Loop daarom niet te hard van stapel bij nieuwe klanten. Op die manier maak je de drempel voor de toekomstige klant niet te hoog. Houd ook altijd de behoeften van je doelgroep in de gaten. Merk je dat de behoeften verschuiven? Zorg dan dat je meebeweegt en op tijd met een passender aanbod komt. De kunst is om je klanten iets te bieden, waarvan ze nog niet eens weten dat ze het nodig hadden, tot je het aan ze toont.