Out of home reclame, oftewel buitenreclame in het Nederlands, is een van de oudste vormen van reclame maken. Onder out of home reclame, ook wel afgekort als OOH, vallen alle vormen van buitenreclame. Denk hierbij bijvoorbeeld aan billboards, abri’s en reclamemasten. De laatste jaren is digital out of home (DOOH) steeds meer in opkomst. Daarbij zie je dat out of home reclame steeds specifieker wordt ingezet. Wil jij ook out of home reclame gebruiken in 2022 om je bedrijf verder te laten groeien? We hebben de vijf grootste trends voor je op een rijtje gezet.

1.    Storytelling om de aandacht vast te houden

Consumenten zijn niet meer hetzelfde als dertig jaar geleden. Ze snappen beter hoe reclame werkt en worden de constante stroom van reclames die ze te zien krijgen af en toe een beetje zat. De manier om effectief de aandacht te trekken van consumenten en vooral ook om deze aandacht vast te houden is daarmee ook veranderd. Een goede manier om hierop in te spelen is door middel van storytelling. Het menselijk brein is zo gemaakt dat we informatie in de vorm van verhalen beter onthouden. Daarom werkt storytelling zo effectief in reclames. Door een sterk karakter en verhaal op te zetten, is het zelfs mogelijk dat consumenten reikhalzend uitkijken naar jouw nieuwe reclame. Hierbij kan out of home reclame een grote rol spelen.

2.    Digital out of home voor een snelle aanpassing

Het is geen verrassing dat digital out of home steeds meer terrein begint te winnen. We leven nou eenmaal in een digitale samenleving. Bovendien biedt digital out of home een aantal grote voordelen ten opzichte van de traditionele vormen van buitenreclame. Zo zijn digitale billboards sneller en eenvoudiger aan te passen dan fysieke posters. Hierdoor spelen bedrijven gemakkelijk in op de nieuwste ontwikkelingen. Helemaal in een wereld waarin coronaregels en lockdowns nog regelmatig veranderen, is het fijn als jouw reclames hier snel op aan te passen zijn. Maar ook daarbuiten kun je op deze manier je reclames aanpassen op bijvoorbeeld de uitslag van sportwedstrijden of zelfs het weer.

3.    Deelbare content voor een brug tussen de fysieke en digitale wereld

Goede out of home reclames kunnen een brug slaan tussen de fysieke en digitale wereld. Door consumenten te triggeren om bijvoorbeeld een selfie met een reclame te nemen en deze te delen op social media, wordt de fysieke content digitaal verspreid. Met ‘deelbare’ out of home reclames bereik je een breed publiek en activeer je consumenten om deel te nemen aan jouw reclame campagne.

4.    Out of home als deel van 360 graden marketing

Door consumenten op verschillende manieren aan te spreken, geef je consumenten een complete belevenis. Hierdoor bouwen ze een sterke band met je merk op. Een goed voorbeeld hiervan is de kerstcampagne van Sky Radio. Het radiostation gaat bij deze campagne zelfs zover dat ze een bushokje hebben voorzien van dennengeur, om luisteraars een zo compleet mogelijke ervaring te bieden. Door deze out of home reclame te ondersteunen met onder meer reclames op televisie en op social media, kunnen consumenten eigenlijk niet meer om Sky Radio heen en zet het radiostation zichzelf sterk in de markt als ‘The Christmas Station’.

5.    Meer verschillende vormen van out of home reclame

Out of home reclame neemt tegenwoordig veel meer verschillende vormen aan dan enkel billboards en posters in abri’s. Naast dat out of home steeds digitaler wordt, neemt het ook steeds vaker andere originele vormen aan. Van digital signage tot reclame op auto’s. Zelfs kunstwerken en muurschilderingen kunnen een vorm van out of home reclame zijn. Dit sluit dan weer erg goed aan bij het idee van deelbare content om meer consumenten aan te spreken. Door out of the box te denken blijf je consumenten verrassen. Hierdoor creëer je meer engagement en zorg je voor een sterke band met jouw merk. Met goede out of home reclame kom je écht verder.

Out of home reclame die bij jouw bedrijf past

Wil jij in 2022 ook aan de slag met out of home reclame voor jouw bedrijf, maar weet je niet precies waar je moet beginnen? Dan raden we je aan om contact op te nemen met een betrouwbaar reclamebedrijf. Niet alleen zijn zij op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen, ook kunnen ze met je meedenken over een uitvoering die bij jouw bedrijf past. Zo gaat jouw bedrijf een geweldig 2022 tegemoet!