Sinds de corona-uitbraak stellen kredietverstrekkers zich kritischer op ten opzichte van zakelijke financieringsaanvragen. Hierdoor wenden steeds meer ondernemers zich tot alternatieven voor de bedrijfslening. Factoring en leasing zijn daar bekende voorbeelden van. Ook shortlease wint aan belang. We leggen uit wat het is en we hebben het over de voor- en nadelen ervan.

Flexibel leasen voor een kortere periode

Bij de klassieke leasingcontracten zit je jarenlang vast aan het contract. In de vroegere ondernemingswereld was dit misschien wel wenselijk, maar tegenwoordig is dit niet altijd meer het geval. Ondernemingen moeten flexibeler zijn dan ooit tevoren en soms moet er slechts tijdelijk even worden opgeschaald, zowel wat het personeel als het vervoer betreft. Huurauto’s zijn vaak te duur en de contracten zijn te ongunstig voor projecten die toch enige tijd kunnen duren. In zo’n geval is shortlease de ideale oplossing.

Shortlease is een tussenoplossing tussen de vrijheid van een huurcontract en de (financiële) voordelen van een klassiek leasecontract. Je leaset namelijk gewoon een auto en je zit niet vast aan een langdurig contract. Afhankelijk van de aanbieder kan het al vanaf één maand en is het nadien per dag opzegbaar. In het contract zitten ook gewoon zaken zoals de ongevallenverzekering, de motorrijtuigenbelasting, onderhoud, reparaties en allriskverzekeringen begrepen. Voor kortere perioden dan één jaar is huren vaak wel nog steeds de betere oplossing.

Verzekeraars liggen vaak dwars

Hoewel shortlease goedkoop is ten opzichte van dure huurcontracten, blijft het over het algemeen wel net iets duurder dan de jarenlange leasingcontracten. Dit hoeft nu ook niet overschat te worden, want het verschil bedraagt zelfs bij luxewagens vaak niet meer dan enkele tientjes. Bovendien zijn er goedkope aanbieders van shortlease en dure aanbieders van klassieke leasingformules.

Een beperkt prijsverschil komt niet per se omdat de achterliggende bedrijven meer winst willen maken, maar heeft alles te maken met de verzekeringssector. Volgens een BOVAG-onderzoek is het namelijk zo dat steeds meer verzekeringsbedrijven zich, omwille van tegenvallende resultaten, uit de markt van vlootverzekering voor shortlease- en deelauto’s hebben teruggetrokken. De verzekeraars die wel nog op de markt actief zijn, rekenen dan weer torenhoge verzekeringspremies aan. Dit heeft op zijn beurt gevolgen voor de prijzen die shortleasebedrijven hanteren.

BOVAG heeft wel een aantal aanbevelingen uitgebracht waarmee de sector tegemoet zou kunnen komen aan de verzuchtingen van verzekeraars. Zo zouden ze de schadebeheersing strakker moeten sturen, het acceptatiebeleid moeten aanscherpen, beter de rijhulpsystemen in hun auto’s moeten toelichten en zou er meer data met verzekeraars moeten worden gedeeld. Dan zouden de tarieven kunnen worden aangescherpt.

Shortleasing heeft veel voordelen te bieden

Hoe dan ook mogen ondernemers niet blind zijn voor de voordelen die shortlease hen te bieden heeft. De vrijheid om overeenkomsten zonder zware sancties op te zeggen, een maximale ontzorging en lage tarieven in vergelijking met verhuurdiensten zijn daar een voorbeeld van. Bovendien voegen sommige shortleasebedrijven daar ook nog een aantal andere voordelen aan toe, zoals een breng- en haalservice. Ten slotte gelden ook de klassieke voordelen van leasing, zoals het beperkt financieel risico en het feit dat alles voor jou wordt geregeld.