Het woord zegt het al enigszins: een startup in de breedste zin van het woord is een jonge onderneming dat nog aan de weg aan het timmeren is. Het zijn van een startup ligt een beetje in een grijs gebied. Je kan je bijvoorbeeld als startup niet inschrijven bij de KvK. Ook is niet elke jonge onderneming per definitie meteen een startup. Er zijn namelijk een aantal vaste voorwaardes waaraan een ambitieuze nieuwkomer moet voldoen om zichzelf terecht een startup te mogen noemen. 

De voorwaardes van een startup

Ten eerste is een startup een nieuwkomer in het bedrijfsleven. Als je al tien jaar je product aan de man probeert te brengen ben je geen startup meer. De ongeschreven limit van een startup ligt zo’n beetje tot het vijfjarige bestaan. Ten tweede is een startup innovatief. Je moet met een nieuw en vooruitstrevend idee komen om de aandacht te trekken. Ambitieus is een derde voorwaarde. De essentie van een startup is dat de ambities er uit sijpelen. Ten vierde moet een startup streven naar een grote nationale (al dan niet internationale) impact. Iedereen kent je bedrijfsnaam en je product of dienst.

Na startup fase, waar gaat het heen?

Na de ongeschreven eerste vijf jaar van je startup ben je vaak beland in een van de volgende twee situaties: scale-up of faillissement. Als je jezelf een scale-up mag noemen dan is je startup de eerste vijf jaar doorgekomen en heb je een solide bedrijf in handen dat onder de juiste koers nog lang succesvol kan zijn. Als jouw startup een vervliegende trend bleek te zijn dan kan je na vijf jaar ook aan je faillissement staan. Trends komen en gaan en het is dan ook niet persoonlijk als mensen na vijf jaar je product of dienst niet meer bijzonder vinden.

De eigenschappen van succesvolle startups

Startups die zeer succesvol zijn gebleken, hebben vaak een aantal eigenschappen die overeenkomen. Allereerst is er dat ene briljante idee dat nog niemand anders had bedacht. Denk bijvoorbeeld aan de Secrid-wallet of de Swabfiets. Daarnaast laten veel succesvolle startups zien dat ze snel lessen trekken uit fouten en flexibel zijn in het aanpassen van de bedrijfskoers. Vraag en aanbod hangt sterk af van het correct reageren op wat mensen precies willen en hoe jij diegene gaat zijn die dat aanbiedt. Als laatste hebben alle succesvolle startups hun eigen niche in de markt weten uit te houwen.