Beoordelingsgesprekken zijn belangrijk voor je werknemers. Zij halen hier namelijk leermomenten en nieuwe inzichten uit. Sommige grote bedrijven zien het nut van het beoordelingsgesprek niet meer in. Zij vinden dat het onnodig veel tijd kost en dat deze HRM-gesprekken niet meer van deze tijd zijn. Echter is dit geen slimme zet, aangezien het beoordelingsgesprek erg nuttig voor de werknemer, HRM en het gehele team is. In deze blog lees je wat je beter wel of niet tijdens het beoordelingsgesprek kunt bespreken.

Waarom is het voeren van beoordelingsgesprekken zo belangrijk?

Ten eerste is een beoordelingsgesprek belangrijk voor de werknemers. Zij kunnen tijdens deze gesprekken hun loopbaan meer vorm en inhoud geven. De werknemer hoopt na een goed beoordelingsgesprek namelijk op een promotie, functiewijziging of een loonsverhoging. Daarnaast is het voor je werknemers wel zo fijn als zij op de hoogte zijn van wat de werkgever van zijn/haar functioneren en behaalde prestaties vindt.

Voor de werkgever is het uit laten voeren van een beoordelingsgesprek weer goed om de administratie rondom de werknemers vast te leggen. Is er een werknemer die de kantjes ervan af loopt op de werkvloer? Dan kun je dit in het beoordelingsgesprek bespreken en de geschreven beoordeling toevoegen aan het dossier van de werknemer. Dit dossier komt goed van pas tijdens de ontslagprocedure. Omdat je dan kunt aantonen dat de werknemer niet meer geschikt is voor de functie die hij/zij uitoefent.

Wat kun je beter niet doen tijdens het voeren van een beoordelingsgesprek?

Zeg in ieder geval nooit een beoordelingsgesprek af! De werknemer bereidt zich hier mentaal op voor en wil wellicht ook wat punten met je bespreken. Voorkom stress en teleurstellingen door het gesprek altijd door te laten gaan. Bespreek ook nooit alleen maar negatieve punten. Zorg dat je ook een aantal kwaliteiten van de medewerker aanhaalt. Stel je objectief op en ga vooral niet mee in de emoties van de werknemer tijdens het gesprek. Daarnaast kun je het gesprek wat meer luchtigheid meegeven door het niet te zwaar te maken. Geef aandacht aan de werknemer en stel diegene in staat om zelf ook met bespreekbare punten te komen.

Op welke manier kun je het beoordelingsgesprek moderniseren?

Vroeger werd er veel zwaarder aan het beoordelingsgesprek getrokken. Tegenwoordig moet het vooral een leermoment zijn en kan je het gesprek wat moderner maken. Zorg er in ieder geval voor dat je goed voorbereidt hebt, zodat de werknemer écht iets aan het gesprek zal hebben. Stel de medewerker op zijn/haar gemak en zorg voor een ontspannen sfeer door ook wat humor in te zetten. Stel je vooral gelijkwaardig op en zorg ervoor dat de medewerker genoeg ruimte krijgt om zijn/haar eigen punten met je te bespreken.

Beoordeel daarnaast het hele jaar en pak niet alleen recente of juist negatieve gebeurtenissen erbij. Daarnaast is het voor je medewerker goed om te weten dat je zijn/haar functioneren beoordeelt en niet de persoon zelf. En wanneer je iets wil uitleggen, is het goed om duidelijke voorbeelden te gebruiken.

Posted in: HRM