Wist je dat je zakelijke evenementen in twee verschillende soorten kunt onderverdelen? Je kunt namelijk een intern of een extern bedrijfsevenement organiseren. Maar wat is dan precies het verschil tussen deze twee soorten evenementen en uit wat voor bijeenkomsten kunnen deze bedrijfsevenementen bestaan? Het organiseren van evenementen voor je bedrijf heeft veel zakelijke voordelen. Je zorgt er bijvoorbeeld voor dat de band met je klanten sterker wordt, maar je kunt je werknemers er ook mee opleiden of motiveren. In deze blog lees je alles over verschillende soorten bedrijfsevenementen.
Wat is het verschil tussen interne en externe bedrijfsevenementen?
Een intern bedrijfsevenement of personeelsfeest is erop gefocust om de interne communicatie en motivatie van je team op te schroeven. Je kunt hier ook teambuilding dagen, festiviteiten en interne kennisoverdracht in de vorm van een workshop onder rekenen. Tijdens een intern bedrijfsevenement hangt er vaak een informele sfeer en dit evenement kan door de mensen van de personeelsvereniging georganiseerd worden. Let er wel op dat de organisatoren van dit evenement rekening houden met de regels waardoor het interne evenement onder de werkkostenregeling blijft vallen. Hiermee kun je een hoge naheffing voorkomen.
Externe bedrijfsevenementen zijn bijvoorbeeld seminars, congressen of workshops die door andere bedrijven worden georganiseerd, waar jouw werknemers aan deel kunnen nemen. Hier gaat het vooral over kennisoverdracht en hangt er meer een zakelijke sfeer. Dit externe bedrijfsevenement is waardevol voor de deelnemers en nodigt hen uit om meer kennis op te doen. Vaak zijn er ook partnerbedrijven welkom, waardoor je werknemers direct nieuwe waardevolle contacten kunnen opdoen. Meerdere bedrijven sturen een groepje werknemers op deze externe evenementen af en zo ontstaan interessante partnerschappen tussen de verschillende bedrijven.
Voor elke viering een apart evenement
Wist je dat je als bedrijf verschillende interessante evenementen kunt organiseren? Wat dacht je van een evenement voor de opening van je bedrijf, of de lancering van je nieuwe product of dienst. Zelfs de herintroductie van bestaande producten of diensten in een moderner jasje kunnen al een reden voor een bedrijfsevenement zijn. Vaak haal je hier interessante zakelijke connecties en een bepaalde verkoopstimulering uit. Is je onderneming verhuist? Regel dan bijvoorbeeld een bijeenkomst met je oude of nieuwe buren en pak de kans op nieuwe connecties op die manier met beide handen aan.
Daarnaast kun je ook verschillende relatieversterkende bijeenkomsten organiseren. Dit helpt je als onderneming om je zakelijke relaties in het zonnetje te zetten en goed contact met elkaar te onderhouden. Het is dan wel belangrijk dat je verschillende relaties uitnodigt en dat er voldoende gasten vanuit je eigen onderneming aanwezig zijn. Op die manier kunnen de relaties uit veel verschillende gesprekspartners kiezen en zal er nooit een vervelende stilte vallen. De aanwezige gasten vanuit je eigen onderneming dienen het de gasten vanuit de zakelijke relaties naar hun zin te maken. Zorg ervoor dat je zeker weet hoeveel personen er op komen dagen, want wanneer er te weinig mensen zijn, zal het relatieversterkende evenement als een domper worden ervaren.