Online-marketing is het laatste decennium misschien wel de belangrijkste categorie/strategie van marketing geworden. Dit heeft er ook voor gezorgd dat de aard van marketing sterk is veranderd. Door via sociale media 24/7 in contact te staan met de kopers, openen bedrijven ook de deur naar commentaar. Klanten hebben tegenwoordig namelijk steeds meer een mening over bepaalde producten, diensten en merken. Op een bepaalde manier heeft het directe contact en grote netwerk van sociale media ook grote valkuilen met zich meegebracht. Kritiek vanuit klanten verspreid zich als een lopend vuurtje.
Influencers en marketing
Wie sociale media zegt denkt aan influencers. Een groot onderdeel van de online marketingstrategie van veel bedrijven is het inschakelen van influencers. Deze bekende sociale media gebruikers zijn een goede manier om snel bekendheid te krijgen voor je product of bedrijf. Het kan echter ook averechts werken. Steeds meer mensen hebben bijvoorbeeld sterke kritiek op slanke en afgetrainde influencers die fastfood promoten. Er is zelfs een model geweest die beweerde niet van de hamburgers af te kunnen blijven. Iemand die 55 kilo weegt en elke week meerdere hamburgers eet is natuurlijk geen reëel beeld.
Snoep en kinderen
Een recent ontdekte valkuil in de online-marketingstrategie van (snoep)fabrikanten heeft te maken met het beïnvloeden van kinderen. Zoals je misschien wel weet zijn kleine kinderen op dit moment dol op alles dat met Frozen te maken heeft. Fabrikanten zetten plaatjes van Frozen op hun producten en kinderen beginnen vervolgens bij de ouders te zeuren om Frozen snoep of Frozen koekjes. Door de storm aan negatieve reacties van ouders worden nu maatregelen genomen om reclame voor kinderen in relatie tot ongezond eten in te perken.
Uniek?
In de huidige online-marketing wereld is het steeds moeilijker om je eigen koers te bepalen. Klanten hebben sterke invloed op de koers van merken en bedrijven. Een voorbeeld is de discussie die is ontstaan rondom het gewenste diverse uiterlijk van modellen. Het is steeds gewoner om modellen met een maatje meer voor de promotie van je producten te gebruiken. Of wat dacht je van reclames met same-sex gezinnen of multiculturele gezinnen. Als je als merk niet meedoet met deze nieuwe ontwikkelingen in je online-marketingstrategie kan je veel klanten kwijtraken.