
Cadeaukaarten blijven onveranderd zeer populair bij de consument, zeker nu het bijna standaard is dat je cadeaukaarten ook online kunt besteden. Cadeaukaarten worden door velen gezien als een ideaal cadeau – want wat is er nou fijner dan je eigen cadeau kunnen uitzoeken? Het is dan ook een ideale manier om jouw omzet te vergroten wanneer je ervoor kiest om waardebonnen te verkopen. Met de verkoop van cadeaukaarten zet je met jouw onderneming een volgende stap richting een groter aanbod en hogere omzet.
Verdienen door verkoop van cadeaukaarten
Het lijkt vreemd, verdienen aan het verkopen van cadeaukaarten van landelijke retailers. De gever van de kaart kiest een bedrag en de ontvanger mag voor dit bedrag spenderen. Hoe werkt dat dan precies als reseller van cadeaukaarten? De winst die je als reseller maakt op cadeaubonnen, maak je met behulp van provisie. Wanneer een klant een waardebon van 25 euro spendeert in een bepaalde winkel, kopen ze er vaak nog andere producten bij. Die bij verkoop is wat de cadeaubonnen een gunstig middel maakt voor de landelijke retailers, want ze behalen hierdoor extra omzet. Over het bedrag dat op de bon staat betalen de winkeliers provisie in de vorm van een bepaald percentage. Dat bedrag wordt uitgekeerd aan de verkoper van de cadeaubon. En als verkoper van waardebonnen maak jij daar je winst mee.
Weinig ruimte, grote winst
Die winst wordt nog groter als je berekent hoeveel ruimte de verkoop van cadeaubonnen daadwerkelijk inneemt. Een goed schappenplan voor cadeaukaarten neemt vaak maar weinig ruimte in beslag en online is dat al helemaal het geval. Als reseller kun je dus relatief gemakkelijk jouw omzet verhogen door deze stap te zetten. Maar waar vind je de populairste cadeaukaarten van grote, landelijke retailers en hoe kun je ze in jouw winkel verkopen? Dat leggen we je uit.
Cadeaukaarten verkopen in jouw winkel
Wanneer je besluit om te starten met de verkoop van cadeaukaarten is het belangrijk dat je kiest voor cadeaukaarten die passen bij jouw assortiment en die jouw klantenkring aanspreken. Er zijn verschillende bedrijven die bemiddelen in de verkoop van cadeaukaarten en waarmee je goed kunt afstemmen welke cadeaukaarten geschikt zijn voor de verkoop in jouw winkel. Let bij het uitzoeken van een partner goed op de mogelijkheden die zij je bieden buiten de cadeaukaart an sich. Er zijn bijvoorbeeld ondernemingen die je naast de basis ook eigen geschenkverpakkingen bieden, een mall waarin je de kaarten kunt presenteren aan de consument of aanvullend salesmateriaal. Wanneer je een kleine onderneming bent is het fijn als je partner ook de software meelevert voor het opwaarderen van de cadeaukaarten, zodat je daar geen grote investering meer voor hoeft te doen. Als dit niet het geval is en je zelf een systeem moet aanschaffen, dan kunnen de kosten hoog oplopen en kan het erg lang duren voordat je deze investering hebt terugverdiend.
Hoe kies je de juiste cadeaukaarten?
Uiteraard bepaal je zelf hoeveel verschillende cadeaukaarten je uiteindelijk gaat aanbieden in je winkel. Het is hierbij belangrijk dat je van tevoren goed inplant hoeveel ruimte je beschikbaar hebt en dat je nadenkt over de aansluiting van de cadeaukaarten bij je huidige assortiment. Het is verstandig om binnen het assortiment van cadeaukaarten minimaal een of meer (afhankelijk van het totale aantal kaarten, uiteraard) algemene cadeaukaarten aan te bieden die in verschillende winkels of aan verschillende soorten producten te besteden zijn. Denk aan een VVV-bon of een bon voor een webshop als Bol.com, die een groot assortiment heeft. Daarnaast kun je dan kiezen voor een aantal specifiekere bonnen voor bijvoorbeeld parfumzaken, kleding, wonen en tuin. Een mooie uitbreiding zijn cadeaukaarten die je kunt inzetten voor een ervaring zoals een diner, een hotelovernachting, een bioscoopkaartje of een andere activiteit.
Variatie is belangrijk
Door in je assortiment van cadeaukaarten variatie als uitgangspunt te nemen, spreek je het grootste gedeelte van je consumenten aan. Het is slim om een verdeling aan te houden tussen cadeaukaarten die in te ruilen zijn voor een ervaring of die in te ruilen zijn voor een product. Bij deze laatste maak je onderscheid in algemene cadeaubonnen en cadeaubonnen die specifiek voor één productgroep of winkel bedoeld zijn. Als je uit deze verschillende groepen een aantal waardebonnen kiest heb je zelfs bij een klein aanbod alsnog de meest populaire opties in huis.
Wanneer start jij met het verhogen van je omzet?
Het verkopen van cadeaubonnen kan dus, ondanks dat dit in eerste instantie niet zo lijkt, enorm winstgevend zijn. Met de provisie die op de cadeaukaarten zit verhoog jij je omzet zonder dat je daar veel ruimte, tijd of geld aan kwijt bent.
Nog beter: jouw eigen cadeaubon verkopen!
Cadeaubonnen verkopen is dus erg interessant voor retailers, maar nog interessanter is het verkopen van je eigen cadeaubon! Bij GivaCard kun je je eigen cadeaubonnen laten maken, met jouw logo, in jouw huisstijl, én met ondersteuning van de juiste software. Tot slot helpt deze partij jou met de presentatie van jouw cadeaubonnen in je winkel. Het verkopen van je eigen cadeaubon zorgt voor onder andere meer omzet en een grotere naamsbekendheid van je merk!
Het verkopen van cadeaubonnen of zelfs je eigen cadeaubon heeft zoals je ziet veel voordelen. Ga jij ermee beginnen?