Bij evenementen denk je snel aan een leuk feestje of een interessante middag met lezingen. Als organisator denk je bij een evenement aan alles regelen en vooral veel stress. Afhangend van het soort evenement dat je organiseert, moet je namelijk de gastenlijst maken, uitnodigingen versturen, de catering regelen, de dag plannen, sprekers vragen en een locatie vinden. En dan ben je vast nog 101 dingen vergeten. Kortom, veel stress en veel dingen die mis kunnen gaan. Waarom zijn bedrijven dan toch zo dol op het organiseren van evenementen? Een woord: rendement.
Rendement
Het rendement van een evenement omvat wat je er als bedrijf voor terugkrijgt. Het eerste wat je doet voordat je een evenement gaat plannen is bedenken wat je er als bedrijf uit wil halen: wat wil je dat het je oplevert? Als het evenement zelf je doel is, de winst van de ticketverkoop, dan is je rendement snel en makkelijk te meten. Als je rendement zich na het evenement pas manifesteert dan wordt het al complexer. Een voorbeeld: een verbond aan universiteiten wil een bepaalde technische opleiding promoten. Het verwachte rendement is 10 procent meer aanmeldingen van nieuwe studenten dan het jaar daarvoor. Het evenement is dan het middel om dat doel te bereiken.
Niet-meetbaar rendement
Een ander doel van het organiseren van een evenement kan bijvoorbeeld algemene klantentevredenheid zijn. Door al je klanten en werknemers samen te brengen op een evenement kan je een lange termijn relatie met klanten opbouwen. Face to face contact levert vaak meer loyaliteit op dan bijvoorbeeld contact via een medium (mail, telefoon) doet. In dat geval organiseer je als bedrijf een evenement met een niet-meetbaar rendement. Ondanks dat je geen directe resultaten zult waarnemen, kan ook zo’n evenement op de lange termijn zeer waardevol blijken.
Netwerken
Onder het mom van een leuk feestje is een evenement natuurlijk ook de ideale plek om te netwerken. Als bedrijf is het dan ook super slim als je soms een evenement voor je eigen werknemers organiseert. Afdelingen die elkaar nooit ontmoeten zullen op het evenement met elkaar in gesprek raken en elkaar vervolgens op de werkvloer veel makkelijker kunnen vinden. Het is een goede manier van teambuilding en het geeft tegelijkertijd de kans om de samenwerking binnen het bedrijf te vergroten. Kortom, ook dit niet-meetbaar rendement voegt zeker waarde toe.