Je komt de termen steeds vaker tegen, maar weet jij eigenlijk het verschil tussen een startup en een scale-up? In deze blog lees je wanneer een onderneming op een startup lijkt en wanneer er sprake is van een groei naar de scale-up fase. Hoewel beide termen geen duidelijke definitie of voorwaarden hebben, is er wel een duidelijk verhaal te vertellen dat het verschil tussen beide termen uitlegt. Kom erachter of je onderneming een startup of scale-up genoemd mag worden.

Wat is een startup?

Wist je dat er geen kant en klare voorwaarden zijn, waar een startup aan dient te voldoen, voordat zij een startup genoemd mogen worden? Je kunt een startup niet in die rechtsvorm inschrijven bij de Kamer van Koophandel. De term startup komt daar niet eens voor. Het is daarom ook geen officiële term, maar meer een categorie of omschrijving van een type onderneming. Een startup is vaak een jong bedrijf, dus het gaat om nieuwkomers in het bedrijfsleven die minder dan vijf jaar meedraaien op de markt. Verder is een startup vaak innovatief. Startups zijn vaak moderne en technologische bedrijven die een vernieuwend concept op de markt proberen te brengen.

Als laatste zijn startups ambitieus en is het bedrijf bedacht en gestart om over een aantal jaar miljoenen en miljarden waard te zijn. De miljoenenomzet wordt vanaf het begin nagestreefd. Een startup is nooit een zzp’er, er moet personeel in dienst zijn.

Wat is een scale-up?

Een scale-up kun je het beste zien als oudere startups die alvast hun eerste doelen en successen hebben waargemaakt en gevierd. Wanneer er belangrijke doelen zijn behaald, er voldoende investeerders zijn gevonden of wanneer het bedrijf en dus de winst en omzet groeit, is er sprake van een scale-up en niet langer van een startup. Je zou een scale-up ook kunnen herkennen aan marktleiderschap in het thuisland of het feit dat het bedrijf winstgevend is geworden. Een scale-up is een bedrijf dat aan het opschalen is en de startup fase ontgroeid is. Uit onderzoek van Deloitte is gebleken dat één op de tweehonderd startups in hun eerste vijf jaar de scale-up fase bereiken.

Waarom wordt er in de media zoveel over startups gesproken?

Allereerst is het woord startup in de laatste jaren een enorm modewoord geworden. De media schrijven niet anders meer dan over jonge startup bedrijven die de toekomst in handen hebben. Dit komt vooral doordat stakeholders en investeerders vaak in het begin veel media-aandacht voor de startup willen regelen. Dit zorgt in één klap voor meer naamsbekendheid. Verder wordt de term ook vaak in titels van artikelen gebruikt, om de aandacht van de lezer te trekken. Je zou dus kunnen zeggen dat juist doordat men met de term startup doodgegooid wordt, het de kracht van de startups laat afnemen.
Men wordt startup moe en ziet een nieuwe startup als de zoveelste optie en zal er ook minder enthousiast van worden. Dit is natuurlijk zonde en verpest het imago van nieuwe startups die wel degelijk potentie hebben om tot grootse bedrijven uit te groeien.