Ben je van plan om je eigen onderneming te starten? Dan weet je vast dat het belangrijk is om in je eigen bedrijf te investeren. Zelfs voordat je onderneming bestaat zal je namelijk al kosten tegen het lijf lopen. Wil je goed voorbereid zijn en meer te weten komen over welke kostenposten je als ondernemer hebt? Dan lees je er meer over in deze blog. Er wordt een schatting gemaakt van de kosten die je in ieder geval zal hebben en daarna lees je nog welke kosten optioneel zijn. Het ligt er maar net aan op welke manier jij je onderneming vormgeeft. Het hoeft niet veel geld te kosten om te starten met ondernemen.
De basiskosten die je als nieuwe ondernemer en startup in ieder geval zal maken
Wanneer je een onderneming start, is het belangrijk dat jij je bedrijf bij de KvK (Kamer van Koophandel) registreert. Dit moet zowel als je ervoor kiest om een eenmanszaak, vennootschap onder firma of andere vormen van een onderneming te registreren. De inschrijfkosten komen neer op €50 euro en dit is een eenmalige kostenpost. Je hoeft je maar één keer betaald in te schrijven, het is geen jaarlijks terugkerende kostenpost. Wil je de papieren als een uittreksel in je administratie bewaren? Dan dien je er nog €15 euro bovenop te leggen.
Wist je dat je een bv of stichting alleen met de hulp van een notaris kunt starten? Gelukkig zijn de kosten voor het inschakelen van een notaris niet duur meer. Vroeger moest je €18.000 euro startkapitaal hebben, maar nu hoef je er maar €0,10 cent voor te hebben. Dan dien je wel een flex bv op te zetten.
Heb je over deze kostenposten nagedacht?
Wil je vanuit huis gaan werken of kies je ervoor om een kantoor aan te schaffen of te huren? De kosten voor een kantoor kunnen erg verschillen. Het ligt er maar net aan hoeveel m2 je voor je onderneming nodig hebt. Wanneer je minder geld wil betalen voor een werkplek buiten je eigen woning, kun je voor een flexwerkplek kiezen. Je kunt bijvoorbeeld een ruimte huren in een pand waar meer ondernemers gevestigd zijn. Dit kost je vaak minder geld en op die manier kun je direct aan je netwerk werken. Verder is het een goed idee om een accountant in te schakelen als je meer geld begint te verdienen. Dan weet je zeker dat je belastingzaken goed geregeld worden.
Extra kosten waar je wel of niet voor kunt kiezen als ondernemer zijnde
Wist je dat er nog een aantal extra kostenposten bestaan, waar je wel of niet voor kunt kiezen? Je zou namelijk voor een telefoon van de zaak kunnen kiezen, maar als je dat niet fijn vindt, kun je ook je eigen telefoon voor je werk gaan gebruiken. Verder ben je niet verplicht om verzekeringen af te sluiten, maar dit kan in noodgevallen wel in je voordeel werken. Wil je pensioen opbouwen via een fonds of zet je zelf een gedeelte van je spaargeld opzij? Dit bepaal je helemaal zelf en zijn dus geen gegarandeerde kosten.