Ben je ondernemer en zou je online meer klanten binnen willen halen? Dan zou het interessant kunnen zijn om je onderneming op social media te laten zien. Tegenwoordig heeft bijna iedereen wel één social media-account, waardoor de kans dat jij je doelgroep weet te bereiken veel groter is. Wanneer je groot bent op social media, straalt dat trouwens ook vertrouwen uit naar je potentiële klanten. Wanneer meerdere mensen je onderneming volgen, je foto’s liken en positieve reacties achterlaten, helpt dit om meer naamsbekendheid op te bouwen. In deze blog lees je wat de voor- en nadelen van social media voor je bedrijf zijn.
Welke voordelen zitten er aan social media voor je bedrijf?
Ben je op zoek naar meer bereik voor je onderneming? Dan is social media vooral interessant omdat je dit marketinginstrument gratis kunt gebruiken. Je kunt natuurlijk wel advertenties op Facebook of Instagram plaatsen, waar je budget voor dient in te stellen, maar verder is het een gratis platform. In Nederland hebben miljoenen mensen een social media profiel, waardoor je in één keer veel meer potentiële klanten kunt bereiken? Laat er een interessante strategie op los en zorg ervoor dat je onderneming op de social media platformen groeit en steeds bekender wordt. Verder kun je snel en effectief bepaalde kortingen met je volgers delen, die dat weer met hun eigen netwerk kunnen delen. Daarnaast bepaald Google hoe relevant je onderneming is, hierin wordt niet alleen je website gescand, maar wordt ook je social media meegenomen. Wil je hoger eindigen in Google, zorg dan dat je op meerdere social mediakanalen zichtbaar bent. Als laatste is social media het perfecte instrument om snel met je klanten in contact te kunnen komen. Zorg dat ze je online vragen kunnen stellen en zorg ervoor dat je de band met je klanten blijft verbeteren. Betrokken klanten kunnen namelijk tot vaste klanten uitgroeien.
Wat zijn de nadelen of valkuilen waar je rekening mee dient te houden?
Hoewel er veel positieve kanten aan het gebruik van social media voor je onderneming zitten, dien je ook op eventuele valkuilen te letten. Social media kan soms onvoorspelbaar zijn. Je profiel kan gehackt of verwijderd worden, waarna je al je followers en je publiek kwijt bent. Het is al vaker voorgekomen dat grote accounts opeens verdwenen en mensen helemaal opnieuw moesten beginnen met het opzetten van een nieuw succesvol account. Verder kunnen klachten op social media een eigen leven gaan leiden. Wanneer een volger met veel bereik je product of dienst niets vindt en dit besluit te delen met al zijn/haar bereik, kan het je bedrijf schade aanrichten. Daarnaast kan het lastig zijn om met social media te beginnen. Wie is je doelgroep en op welke manier kun je hen bereiken en terugvinden? Zonder strategie kom je niet verder. Het kost tijd en moeite om je bedrijf online zichtbaar te maken en een following op te bouwen. Ga dus niet van razendsnel succes uit.