Er zijn mensen die van een hobby werk hebben kunnen maken. Maar de meeste werknemers doen de dagelijkse klus toch echt om er van te kunnen leven. Maar dat betekent nog niet dat ze met tegenzin naar het werk hoeven gaan. Wie met plezier aan de slag gaat, is productiever. Als jij verantwoordelijk bent voor de werksfeer is hef belangrijk dat die zo goed mogelijk is. Hieronder staan een aantal tips.
1. De koffiemachine
Niet voor niets staat de zakelijke koffiemachine op nummer 1. Af en toe is het noodzakelijk om even je gedachten te verzetten en dat geldt ook voor iedereen op het werk. Een wandeling om een kop koffie te halen is een goede afleiding. De koffiemachine voor zakelijk gebruik dient van goede kwaliteit te zijn en biedt meerdere opties. Uiteraard komt het de sfeer ook ten goede als er koffie voor een collega wordt meegebracht.
2. Goede communicatie
Het lijkt misschien volstrekt logisch maar toch schort het hier vaak aan. Zeker bij veranderingen op het werk is een goede uitleg over het hoe en waarom noodzakelijk. Werknemers voelen zich ook betrokken bij het bedrijf maar dat blijft alleen gelden als ze zich ook serieus genomen voelen en mee mogen denken.
3. Hard werken mag best
Een goede werksfeer wil niet zeggen dat alles om gezelligheid draait. Ook de werknemers beseffen dat er prestaties geleverd moeten worden en er altijd concurrenten zijn. Het is derhalve geen probleem om doelen te stellen mits die ook realiseerbaar zijn. Om het ‘wij’ gevoel vast te houden, moet er ook informatie worden gegeven tijdens de klus en bij het behalen van de gestelde doelen mag dat best worden gevierd. Overwerken is overigens niet altijd een goed idee.
4. Gezelligheid is nooit verplicht
Een goede werksfeer krijg je niet door personeelsleden te ‘verplichten’ mee te doen aan activiteiten buiten het werk. Iedereen heeft andere prioriteiten en dat moet gerespecteerd worden. Het is daarom beter om af en toe iets te regelen tijdens de werkuren. Dat kan variëren tot een lekker ijsje op een warme dag tot een feestje als er echt iets te vieren valt
5. Durf problemen te bespreken
Als problemen onbesproken blijven om de sfeer niet te bederven, gebeurt dat in het algemeen juist wel. Is er een collega of een leidinggevende die iedere dag te laat komt dan levert dat in elke organisatie irritaties op. Dat soort zaken moeten besproken worden (en een passende oplossing is daarbij noodzakelijk).
6. Help elkaar
Een goede werksfeer wordt enorm bevorderd als collega’s ook over grenzen heen durven te stappen en elkaar helpen als dat mogelijk is. Als jij op een moment wat weinig om handen hebt, kijk dan eens of je iemand kan helpen die tot over de oren in het werk zit. Helpen hoeft ook niet altijd te betekenen dat je werk overneemt. Ook openstaan voor vragen is vaak al een goed middel voor sfeerverbetering.