Google ontwikkelt zich in rap tempo en het belang van goede SEO lijkt steeds zichtbaarder te worden. Hanteer je al jaren dezelfde strategie? Dan kan het zomaar zijn dat je belangrijke facetten van het vak mist en een achterstand opbouwt op je concurrentie! Om dit verval voor te zijn is het noodzakelijk om kritisch te blijven kijken naar de invulling van jouw huidige zoekmachine optimalisatie. In dit artikel vertellen je precies hoe je jouw website SEO-proof maakt zodat je de komende jaren weer weet door te knallen!

SEO strategie anno 2021: een goede basis = key

Voor Google is gebruiksvriendelijkheid anno 2021 ontzettend belangrijk en op het moment dat jij je websitebezoekers geen goede gebruiksvriendelijkheid biedt zal Google dit afstraffen. We merken vaker dat er enthousiast wordt gedacht aan toffe advertising campagnes, maar promoot jij een winkel waarvan de vloer er niet in ligt? Precies. Zodra je je basis (dus je website) op orde hebt, ga je ook het maximale halen uit andere facetten die binnen SEO van belang zijn of uit andere online marketing kanalen. Begin dus bij het begin: je website. Waar moet jouw website sowieso aan voldoen? Dat gaan we je nu vertellen.

Zorg dat de technische randvoorwaarden op ‘groen’ staan

Een gebruiksvriendelijke website is tegenwoordig een randvoorwaarde voor een goede SEO strategie. Je kan nog zo goed bezig zijn met het schrijven van uitstekende content, of werken aan je outreach: een technisch slechte website is eigenlijk als autorijden met de handrem erop.

Bestaande technische voorwaarden

Veel van deze technische randvoorwaarden zijn niet nieuw. Denk hierbij aan zaken als het hebben van een snelle website, één waarvan de data is beveiligd en die goed werkt op mobiele telefoons. Google heeft jaren geleden met de mobile first indexing update al aangegeven naar de mobiele website te kijken bij de beoordeling. Steeds meer mensen bezoeken websites via hun telefoon en daarmee kan je deze update zeker logisch noemen.

Er zijn overigens nog meer voorwaarden waar jouw website minimaal aan moet voldoen:

  • Zorg er in de eerste plaats voor dat de juiste pagina’s indexeerbaar zijn. Dus check je Robots.txt bestand en je meta-robots om te kijken of dit goed staat.
  • Zorg er daarnaast voor dat de juiste pagina’s een canonical-tag hebben gekregen. Heb je te maken met duplicate content? Dan zou je nog kunnen overwegen om te werken met verwijzende canonical-tags. Dit zie je vaak bij webshops die bijvoorbeeld werken met product filters.

Google komt in 2021 ook met nieuwe updates die betrekking hebben op gebruikerservaring. Deze page experience update wordt vaak in één adem genoemd met core web vitals. Dit zijn nieuwe metrics die Google in het leven heeft geroepen om de technische kwaliteit van pagina’s te beoordelen. Wellicht heb je ze al terug zien komen in Google Search Console, want daar kan je precies zien hoe je pagina’s hierop scoren.

Alles op orde? Mooi. Dan gaan we nu kijken hoe we jouw SEO strategie verder gaan opbouwen.

Bouw naar een logische website structuur

Heb je ooit een winkel gezien die een doolhof van z`n schappen heeft gemaakt? Wij ook niet. Je wilt er namelijk voor zorgen dat je bezoekers (waarvan Google er ook één is!) gemakkelijk kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Zorg er dus voor dat je website een duidelijk focus en structuur bevat. Beheer je een webshop? Bekijk dan goed hoe je je diverse producten onder de juiste subcategorieën hangt, maar ook hoe je die subcategorieën weer onder een logische hoofdcategorie plaatst. Als je dit goed voor elkaar hebt, ervaar je minimaal twee voordelen:

  1. Deze pagina zal organisch beter vindbaar worden op de juiste zoektermen.
  2. Je bezoekers zullen de informatie op je website gemakkelijk kunnen vinden.

Ter illustratie hebben we een voorbeeld uitgewerkt van een klant die feestartikelen verkoopt. Zoals je ziet kom je al snel tot een uitgebreide structuur:

On-page optimalisatie: vertel waar de pagina over gaat

Anno 2021 is het nog steeds belangrijk om aan te geven waar de pagina over gaat. Weet je inmiddels waar je doelgroep naar op zoek is en ga je hier een pagina voor ontwikkelen? Buiten het feit dat deze pagina goed in je navigatie terug moet komen dien je deze ook zelf te optimaliseren. Let dus op dat je het volgende goed hebt verwerkt:

  • Verwerk je zoektermen in de meta title. Maar maak deze ook CTR-waardig. Het opsommen van je zoektermen is not done.
  • Verwerk je zoektermen in de H1 header.
  • Maak gebruiksvriendelijke- maar ook conversie vriendelijke content waar je zoektermen subtiel in zijn verwerkt. Je ziet vaak dat er tot in den treure wordt geprobeerd zoektermen in een zin te verwerken waardoor deze gewoon slecht loopt.

Bonustip: zoektermen + landingspagina’s bijhouden

Voor je direct gaat werken in je website is het verstandig je websitestructuur eerst uit te werken in Excel of Spreadsheet. Plaats alle relevante zoektermen bij de juiste pagina’s en hier ga je ook in een later deel van je SEO strategie veel voordeel van hebben!

Hiermee garandeer je jezelf ook dat je op iedere pagina van je website één onderwerp behandelt en dat er niet meerdere pagina’s over hetzelfde onderwerp gaan. Hiermee veroorzaak je namelijk interne concurrentie tussen je eigen pagina’s en zeg je eigenlijk tegen Google: ‘Joh, ik heb pagina a, maar ik heb ook pagina b, kies zelf maar welke je rankt.’ Dat is niet de bedoeling en kan je rankings flink schaden.

Bouw aan een intern linknetwerk

Nu je aan de hand van je on-page optimalisatie je pagina’s hebt voorzien van de juiste content weet je ook welke pagina voor welke zoekterm is bedoeld. Om dit nog duidelijker te maken is het aan te raden een goed intern linknetwerk op te bouwen. Uiteraard gaan er al veel links naar je pagina’s, omdat ze bijvoorbeeld in het hoofdmenu staan. Maar wat ook goed helpt zijn interne in-content links naar andere pagina’s. Hiermee speel je namelijk veel linkwaarde door naar je pagina’s en ben je in staat om intern te linken met de juiste zoektermen als anchor.

Mijn advies is om een categorie te pakken, een soort hub, en hierbinnen interne links aan te maken. Zie hiervoor de onderstaande illustratie:

Door de bovenstaande opzet aan te houden zorg je ervoor dat je belangrijkste pagina’s altijd de meeste interne links hebben.

Bouw aan de autoriteit van jouw website

We hebben het nu vooral gehad over het optimaliseren van de website zelf. Echter moeten we niet vergeten dat Google nog altijd kijkt naar hoe betrouwbaar een website is. Dit kan je op twee manieren interpreteren:

Optimaliseer je website op EAT-signals

Dit is een update van Google en staat voor expertise, authoritativeness en trustworthiness). Simpelweg komt het er op neer dat Google sinds 2019 ook kijkt naar of bedrijf een expert is in het vakgebied waar ze content over hebben. Hier speel je op in door:

  • awards en keurmerken te benoemen;
  • te laten zien wie de schrijver van de content is;
  • bronnen te gebruiken bij het maken van content en hier ook naar te verwijzen;
  • te zorgen voor referenties van klanten;
  • te laten zien hoe jouw bedrijf eruit ziet, waar het gevestigd is etc.

Zorg voor relevante externe links naar jouw website

Naast dat je je website zelf dus als een autoriteit dient neer te zetten, loont het nog altijd om actief op zoek te gaan naar relevante platformen om jezelf op te profileren. Zorg ervoor dat je op de platformen staat die je relevant zijn aan jouw business, platformen die op zichzelf al een autoriteit zijn en idealiter met een link naar de meest relevante pagina van jouw website, uiteraard gebruikmakend van de juiste zoekterm.

Last but not least: structured data-mogelijkheden

Google wordt elke dag een beetje beter in het begrijpen van jouw website en waar al je pagina’s over gaan. Tegelijkertijd wordt het steeds drukker in de SERP en laat Google al jaren veel meer zien dan alleen ads- en organische resultaten. Je kan Google én daardoor ook jezelf nog beter helpen door je website te voorzien van structured data mark-up. Dit is een format waarmee je aangeeft om wat voor content het gaat. Denk hierbij aan informatie zoals veelgestelde vragen, productbeoordelingen, productinformatie, maar ook informatie zoals ingrediënten van een recept, bereidingstijd etc.

Ik gaf al aan dat het zowel Google maar ook jezelf kan helpen. Zelf hebben we bijvoorbeeld FAQ mark-up toegevoegd en zie hieronder het resultaat:

Heb je hulp nodig bij het opzetten van je SEO strategie?

We hopen je met dit artikel een fijne update te hebben gegeven over wat momenteel belangrijk is binnen SEO en waar jouw website ook aan moet voldoen, wil je meedoen om de hoogste organische posities. SEO Bureau 2Bfound helpt je graag om jouw weg naar SEO succes uit te stippelen. Je weet nu immers dat veel factoren invloed hebben op het succes van je SEO strategie. Onze specialisten staan je altijd graag te woord en neem dan ook gerust contact met ons op.