Flexibiliteit is een belangrijk keyword voor ieder bedrijf dat diensten verleent. De klant staat centraal, en dient zo goed mogelijk bediend te worden. Dit realiseer je niet alleen door medewerkers goed te trainen en zo servicegericht mogelijk hun werk te laten doen. Ook een goed systeem om steeds in te kunnen spelen op de wensen van de klant of veranderingen in de dagelijkse planningen is hierbij onmisbaar.
De klant is koning
In ieder dienstverlenend beroep staat één ding als een paal boven water: de klant is koning. Dat betekent niet dat hij of zij altijd gelijk heeft. Wel dat je er alles aan zal doen om een zo hoog mogelijke tevredenheid te realiseren. Aan de verwachtingen te voldoen, of beter nog, deze te overtreffen. Zorgen dat mensen tevreden over je zijn, enthousiast over je vertellen aan anderen en zeker overwegen om nog een keer zaken met je te doen.
Om dit te realiseren, zijn een paar dingen nodig. Allereerst zal je simpelweg je werk goed moeten doen. Je kan nog zo aardig of klantgericht zijn, als je slecht werk aflevert zal de klant simpelweg niet tevreden zijn. Het eindresultaat moet gewoon goed zijn, punt.
Natuurlijk hoort ook vriendelijkheid bij klantgericht werken. Medewerkers moeten netjes en vriendelijk zijn tegen klanten, en een beetje aanvoelen welk soort contact op zijn plek is. Een wat meer formele houding op momenten en plaatsen waar dit nodig is, en juist wat losser in een omgeving waar dat de norm is.
Een ander punt dat steeds belangrijker wordt is flexibiliteit. We leven in een wereld die 24 uur per dag door draait, waar mensen gewend zijn om zelf flexibel te zijn en plannen aan te passen waar nodig. Dat verwachten zij ook van de bedrijven waar ze mee samenwerken.
Flexibel inspringen op veranderingen
Run je een bedrijf waarbij (een deel van) de medewerkers op pad gaan om klanten te bezoeken, service te verlenen, dan moet flexibiliteit een belangrijk speerpunt zijn. Je klanten verwachten dit, service is geen negen tot vijf verschijnsel. Bovendien kan het ook voor je bedrijf zelf van groot belang zijn om flexibel in te kunnen springen op veranderingen in het schema die zich gedurende de dag kunnen voordoen.
Een goede planning is belangrijk, maar deze kunnen aanpassen indien nodig veel waardevoller. Zijn veel van je medewerkers de hele dag op pas, dan kan een track en trace systeem in de auto een goede manier zijn om precies te zien waar iedereen zich bevindt. Zo kan er bij een wijziging in het schema, een klant die ergens in moet worden gevoegd of een afspraak van een medewerker die erg uitloopt, direct kunnen ingegrepen en de planning worden aangepast aan de hand van waar iedereen zich bevindt. Dat scheelt veel tijd maar ook veel telefoontjes; je hebt direct het overzicht en hoeft niet iedereen langs te bellen om uit te vinden waar men zich bevindt. Bovendien zorgt een dergelijk systeem ook voor een automatische rittenregistratie, wat ook nog eens een hoop administratie kan schelen. Flexibeler werken met minder rompslomp; klaar voor de toekomst!